До змісту

“Ввімкни світло”. Олександр Коваль. #викладачі

Публікація від 13 лютого 2018.

Олександр Коваль: «Спортсмен живе від пострілу до пострілу, від вправи до вправи, від змагання до змагання»

У світі є безліч професій, кожна з яких має свої особливості й дає можливість реалізувати особистісний потенціал. На планеті живуть мільярди людей з індивідуальними рисами характеру, здібностями й вподобаннями. Рано чи пізно в житті настає момент, коли потрібно обрати галузь своєї діяльності, від якої можна отримати результат, що слугуватиме найкращим прикладом злагодженої взаємодії між зовнішнім і внутрішнім світом людини.

Тренер – це не просто професіонал, який має відповідне звання і досягнення в певному виді спорту. Теоретичних і навіть практичних знань недостатньо для того, щоб стати для когось наставником. Тренер повинен творити. Тренер – це мікропроцесор, який одразу сканує всі дані підзвітних йому систем і розробляє чіткий ланцюг операцій, виконання яких допоможе досягти конкретного результату. Про особливості тренерської діяльності й характерні ознаки кульової стрільби розповів Коваль Олександр Гнатович, старший викладач кафедри фізичного виховання, заслужений тренер України.

– Чому Ви розпочали займатися кульовою стрільбою?

– Я вперше зарядив гвинтівку 1976 року. Тобто досвід роботи в цьому виді спорту 42 роки. Моїм тренером була людина, яка ніколи не займалася стрільбою. Проте вона допомогла мені обрати правильну дорогу й посприяла становленню моїх людських і професійних якостей. У цей період я пройшов сувору життєву школу, а технічну основу на тій базі, яка була закладена, я здобував далі. Потім почав шукати шляхи вдосконалення своєї майстерності, саме тому після закінчення спортивної діяльності став тренером.

– Яка сутність роботи тренера?

– Робота тренера нагадує процес складання мозаїки. Важливо наперед знати картинку, щоб усвідомлено розташовувати складові елементи. Тоді буде результат. Тренер із кульової стрільби несе особливу відповідальність, тому що під час підготовки спортсмена важливо врахувати його психологічні, моральні й фізичні дані. Лише після цього наступає процес спеціальної підготовки, під час якого можна розпочинати тренування.

– У чому полягає роль тренера під час підготовки спортсмена?

Роль тренера полягає в тому, щоб вчасно побачити в людині потенціал і допомогти їй його розвивати. Під час роботи зі спортсменами важливо помічати їхні недоліки і переваги. Після завершення цього етапу можна розпочинати діяльність щодо способу коректування недоліків і можливостей розвитку початкових досягнень. Завдяки цьому я не лише допомагаю своїм учням, але й підвищую особистий рівень знань. Це допомагає сформувати систему тренувань, внаслідок чого формується власна тренерська концепція.

– Які риси мають бути притаманні людині, щоб розпочати займатися кульовою стрільбою?

– Людина, яка порушує моральні норми суспільства, ніколи не зможе стати гарним стрілком. У цій сфері важлива рівновага. Той, хто не живе в злагоді з навколишнім світом, постійно нервується. Це погіршує психологічне здоров’я, що сприяє розвиткові емоційного дисбалансу. Негативні ситуації змушують мобілізувати всі сили організму для того, щоб вирішити різні проблеми. Саме тоді людина намагається будь-яким способом зняти з себе відповідальність. Через невпевненість у своїх діях з’являється хвилювання, тому потрібно жити в злагоді з суспільством, яке віддячить тим самим.

– Які переваги отримує людина, яка займається цим видом спорту?

– Кульова стрільба підтримує дисципліну. Адже для тренування потрібно виділити час і виконати низку вправ (замість того, щоб байдикувати). Крім того, все це має бути мотивовано. Сотні людей виконують однакові дії, але не всі досягають вершини в професійній діяльності. Чим вищий результат, тим більше вимог, які загартовують. 

– Яка методика тренування стрілка?

– Якщо просто натиснути на спусковий гачок, це не означає, що відбувся постріл. Постріл – це свідома дія, до якої потрібно підготуватися. Спочатку треба взяти гвинтівку, обрати правильне положення, навчитися її тримати. Всі ці процеси можуть тривати декілька місяців. Далі можна направляти гвинтівку на мішень, відшліфовувати здатність утримання її на мішені й відпрацьовувати саме прицілювання. Треба навчитися керувати тілом, коректувати гвинтівку на мішені й працювати над управлінням спуску.

– Яка технологія підготовки стрілка до змагання?

У спорті розрізняють багато способів, зокрема стратегію і тактику. Стратегія – це загальний підхід до спортсмена. Тактика – це підготовка до конкретних змагань. Напередодні будь-яких змагань важливо передбачити всі умови їхнього проходження: країну, якісний склад учасників, кліматичні умови і т.д. Це все впливає на вибір необхідного технічного оснащення. Зважаючи на всі ці чинники й на особливості самого спортсмена, налаштовують гвинтівку й обирають технічне обладнання, яке найкраще функціонуватиме в конкретних умовах.

– Розкажіть, будь ласка, про способи регулювання врівноваженого стану стрілка?

– До кожного спортсмена є індивідуальний підхід. Все залежить від багатьох факторів, які допомагають отримати результат відповідно до ситуації. Багато вказівок виникає під час процесу вирішення проблеми. Загальна рекомендація – тримати баланс і знайти своє місце в суспільстві. Нещодавно я написав методичні рекомендації з кульової стрільби для початківців, де можна ознайомитися з методичними порадами, які допоможуть зорієнтуватися на перших етапах спортивної діяльності.

– Які слова підтримки і мотивації Ви говорите спортсменам перед змаганням?

Мотивація проявляється під час спілкування, роботи і виховання стрілка. Завдяки цьому формується філософія життєвого досвіду, яку спортсмен отримує разом із тренером під час підготовки до змагання. Інколи спортсмени національної збірної України телефонують мені, щоб просто поспілкуватися і, можливо, від цього спілкування набратися сили і спортивної наснаги. Це важливий етап взаємодії тренера і спортсмена.

– Як Ви можете охарактеризувати процес пострілу з точки зору філософії життєвої діяльності?

Під час пострілу народжується нове життя. Спортсмен досилає патрон в патронник, закриває затвор і прицілюється. Тоді розпочинається бурхлива діяльність всередині стрілка, який виконує безліч роботи для того, щоб під час найвідповідальнішого моменту (пострілу) забезпечити баланс. Коли спортсмен натискає на спусковий гачок, розпочинається відлік часу. Це умовна категорія, адже куля за долю секунди проходить по стволу й потрапляє в мішень. Проте для спортсмена це довгий проміжок часу стосовно тієї роботи, яку він виконав перед тим, як натиснути на спусковий гачок. Після цього є результат. Це проміжний ефект діяльності, який свідчить про те, що було зроблено і на що варто звернути особливу увагу, щоб досягти більшого.

– Які перспективи розвитку кульової стрільби сьогодні?

Все залежить від особистості. Копилов Сергій Анатолійович, ректор нашого університету, Солопчук Микола Сергійович, колишній декан факультету фізичного виховання, Дорош Валерій Устинович, колишній завідувач кафедри фізичного виховання створили моральні й матеріальні умови для реалізації мого тренерського потенціалу. Я безпосередньо, як тренер, забезпечив усі необхідні умови для спортсменів. Для досягнення найкращого результату тренер із висококваліфікованими спортсменами має займатися з кожним індивідуально. А так як в групі спортивно-педагогічного вдосконалення з кульової стрільби займаються п’ять спортсменів, мені інколи важко перелаштовуватися від одного студента до іншого, їздити до них на змагання й проводити навчально-тренувальні збори. Проте це того варте, тому що є наші студенти на міжнародній арені показують високі результати й привозять нагороди найвищого ґатунку. Звичайно, приємно, коли бачиш, що твій досвід і зусилля були витрачені недарма.

Ірина Хижа