До змісту

#Global_voices. Основні стратегії для покращення розуміння прослуханого тексту

Публікація від 19 липня 2018.

Bивчення іноземних мов сьогодні є надзвичайно пріоритетним для молоді та студентства, тому «Студентський меридіан» спільно з Лінгвістичним центром К-ПНУ ім. І. Огієнка відкриває нову рубрику «Global voices», завдяки якій ви не лише матимете змогу поліпшити свої навички з англійської мови, а й дізнатися багато цікавого про мову, що на сучасному етапі свого розвитку набула статусу міжнародної.

Як студентам покращити розуміння англійського мови через слухання? Чому слухання має важливе значення?

Не так важко зрозуміти чому слухання є важливим складником вивчення англійської мови. Якщо зазначити, що воно займає близько 45 відсотків часу, який дорослі витрачають на спілкування.  Це значно більше, ніж говоріння, що становить 30 відсотків, читання та письмо – 16 відсотків та 9 відсотків відповідно.

І все ж, беручи до уваги важливість слухання як одного з компонентів вивчення мови, студенти (і навіть вчителі) часто не приділяють йому належну увагу.

Основні труднощі:

Існує багато труднощів, з якими може зіткнутися індивід, щоб зрозуміти розмову, лекцію або розмову іншою (а іноді навіть рідною) мовою. Спікер, ситуація та слухач можуть бути причиною цих труднощів.

До числа факторів, які можуть стати на заваді сприйняття, відносяться фоновий шум, спікер, який швидко розмовляє, відсутність візуальних підказок, обмежений словник слухача, відсутність знання теми тощо. І все ж таки існує кілька навичок або “стратегій”, які можуть допомогти  подолати ці труднощі.

  1. Прогнозування змісту.

 Уявіть, що ви ввімкнули телевізор. На екрані ви спостерігаєте чоловіка в костюмі, що стоїть перед великою картою з символами сонця, хмар і грому.  Що ви думаєте, він збирається вам розповісти?  Швидше за все, це буде прогноз погоди.  Ви можете розраховувати на такі слова, як ‘sunny'(“сонячний”),  ‘windy’ (“вітряний”) та ‘overcast’ (“похмурий”).  Ви, ймовірно, почуєте використання майбутнього часу: ‘It’ll be a cold start to the day’ (“Це буде холодним початком дня”); ‘there’ll be showers in the afternoon’ («вдень буде дощити») тощо.

Залежно від контексту – репортаж, університетська лекція, розмова в супермаркеті – часто ви можете прогнозувати, які слова і стиль мови буде використовувати оратор. Наше знання про світ допомагає нам передбачити інформацію, яку ми можемо почути. Більш того, коли ми передбачаємо тему розмови чи саму розмову – всі пов’язані слова, що зберігаються в нашому мозку активуються. Так ми краще розуміємо те, що ми слухаємо.

Практика: дивіться або слухайте записану телепрограму чи кліп з YouTube. Робіть паузу після кожних декількох речень. Спробуйте передбачити те, що відбудеться, або те, що може сказати оратор далі.

Порада. Якщо ви складаєте тест на слухання, спочатку спробуйте розглянути питання і спрогнозувати інформацію, яку вам потрібно прослухати.  Початок запитання “Скільки..?”, Наприклад, може вимагати, щоб ви прослухали певне число або кількість і т.д.

  1. Слухання сутності

Уявіть, що ви супергерой, що летить у небі. З цієї висоти можна побачити те, як виглядає вся місцевість, як густо вона заселена, типи будинків тощо. Під час прослуховування можна також отримати “повну картину”, але з однією принциповою різницею: інформація представляється в послідовності. І в цій послідовності існують ключові слова, які можуть допомогти вам сформувати цю картину (іменники, прикметники та дієслова). Ми часто називаємо це прослуховування  суті. Наприклад, слова ‘food’, ‘friends’, ‘fun’, ‘park’ and ‘sunny day’ (“їжа”, “друзі”, “веселощі”, “парк” та “сонячний день”) мають свої значення, але коли ви послідовно їх чуєте, вони формують у вашій уяві контекст пікніка.

Практика: знайдіть коротке відео з субтитрами на цікаву вам тему.  Використайте заголовок, щоб спрогнозувати зміст, а потім прослухайте слова відео. Перемотайте на початок та послухайте знову, але вже з субтитрами. Скільки інформації ви зрозуміли в перший раз? Через тиждень подивіться відео знову  та повторіть спробу.

Порада. Коли ви дізнаєтеся нові слова, спробуйте об’єднати їх з іншими словами, що використовуються в аналогічному контексті. Програма Mind maps (http://www.teachingenglish.org.uk/article/mind-map ) – ваш найкращий помічник.

  1. Виявлення дорожніх знаків ( Виокремлення основного)

Точно так само, як світлофори на дорогах – у мові є знаки, які допомагають нам стежити за інформацією, яку ми чуємо. Ці слова допомагають нам зрозуміти, про що говорить спікер і про що йдеться у розмові. Вони особливо важливі у презентаціях та лекціях.

 Наприклад, якщо викладач університету каже: ‘I am going to talk about three factors affecting global warming…’ (“Я збираюся розповісти  про три фактори, що впливають на глобальне потепління …”), то пізніше ви можете почути фрази ‘first of all’, ‘moving on to’ and ‘in summary’ (“насамперед”, “перейти до” та “узагальнювати”), щоб перейти до наступної частина промови. Інші слова та фрази можуть працювати аналогічним чином. Наприклад, пояснити: ‘in other words’, ‘to put it another way’ (“іншими словами”, “поставити це іншим способом”);  навести приклади: ‘to illustrate this’, ‘for example’ (“ілюструвати це”, “наприклад”) тощо.

 Практика: Більшість підручників для учнів англійської мови йдуть в комплекті з компакт-диском та аудіо-сценарієм. Знайдіть приклад бізнес-презентації або лекції та подивіться, скільки знаків у ній ви можете ідентифікувати (прослуховуйте кілька разів, якщо це необхідно). Потім перевірте свої нотатки за допомогою аудіо сценарію.

Порада. У вашому зошиті групуйте фрази вказівки відповідно до їх функцій і продовжуйте додавати нові вирази, коли ви стикаєтеся з ними.

  1. Детальне слухання.

Уявіть, що ви детектив, який з короткої відстані спостерігає за будівлями, які ви бачили раніше будучи супергероєм. Цього разу замість того, щоб сформувати загальну картину, ви шукаєте щось конкретне і відкидаєте все зайве. Іноді, коли ви слухаєте співбесідника, то вас цікавить певна інформація -–можливо, номер телефону, ім’я або адреса. Ви можете ігнорувати все те, що для вас не має сенсу та важливого значення. Таким чином, ви зможете звузити пошук і отримати потрібну вам інформацію. У випробуванні прослуховування, якщо вас просять записати вік людини, прослухайте слова, пов’язані з віком ‘old’, ‘young’, ‘years’, ‘date of birth’  (“старий”, “молодий”, “роки”, “дата народження” тощо) або цифру що може становити вік цієї людини. Якщо це розмова, ви можете почекати, щоб почути, як хтось починає питання з “Скільки років …?”

Практика: Визначте тип інформації, яку ви хочете дізнатись, слухайте та дивіться програми, де ви знайшли цю інформацію. Наприклад, ви можете прослухати звіт про погоду, слідкувати за спортивними новинами, щоб дізнатись про останні результати чемпіонату тощо.

Порада. Якщо ви складаєте тест, як тільки ви отримаєте перелік завдань, перегляньте запитання, підкресліть ключові слова і вирішіть, які деталі ви повинні ідентифікувати в тексті прослуховування.

  1. Визначення сенсу

Уявіть, що ви турист в країні, мовою якої ви не розмовляєте. У ресторані ви передаєте кредитну картку, щоб оплатити рахунок, але офіціант, здається, вибачається у відповідь. Навіть якщо ви не розумієте його слів, ви, ймовірно, можете зробити висновок, що ресторан не приймає кредитні картки, і вам потрібно розрахуватися готівкою. Аналогічним чином ми можемо визначити відносини між людьми зі словами, які вони використовують, без необхідності безпосередньо з’ясовувати.  До прикладу у розмові:

A: Tom, did you do your homework?

B: I did, sir, but the dog ate it.

A: That’s a terrible excuse. You’ll never pass your exams if you don’t work harder.

(A: Том, ти зробив свою домашню роботу?

 B: Я зробив, сер, але собака з’їв її.

А: Це жахливе виправдання. Ти ніколи не складеш іспити, якщо ти не працюватимеш краще).

З використанням слів ‘homework’ and ‘exams’ (“домашня робота” та “іспити”) можна зробити висновок, що це бесіда між студентом та його викладачем. Використовуючи контекстуальні підказки та наші знання світу, ми можемо розібратися, що сказано, хто говорить і що відбувається.

Практика: знайдіть кліп YouTube із популярного телевізійного шоу, наприклад «Друзі» та послухайте будь-який діалог. Що ви можете сказати про людей із відео та їхні стосунки?  Тепер ще раз перегляньте кліп та перевірте правильність своїх висновків.

Порада. Наступного разу коли ви почуєте незрозуміле слово, спробуйте вгадати його значення використовуючи контекст або ситуацію. Але не хвилюйтеся, якщо ви не здогадаєтесь значення спершу. Чим більше ви практикуєте – тим кращі результати ви отримуєте.

Використано матеріали з сайту britishcouncil.com

Олександра Магдій, викладач Лінгвістичного центру