К-ПНУ посилює культуру академічної доброчесності: викладачі та студенти К-ПНУ долучилися до тематичних заходів

К-ПНУ посилює культуру академічної доброчесності: викладачі та студенти К-ПНУ долучилися до тематичних заходів

У Кам’янець-Подільському національному університеті імені Івана Огієнка системно впроваджуються заходи, спрямовані на формування та підтримку культури академічної доброчесності. Це один із ключових пріоритетів освітнього процесу, адже саме дотримання чесності, відповідальності й прозорості забезпечує якість освіти та довіру до університетської спільноти. Упродовж семестру на факультетах та в інституті відповідальні фахівці провели низку заходів.

На історичному факультеті було проведено бінарну лекцію «Академічна доброчесність в освітньо-науковому процесі К-ПНУ» для здобувачів вищої освіти першого курсу спеціальностей А4 Середня освіта (за предметними спеціальностями) предметна спеціальність A4.03 Середня освіта (Історія та громадянська освіта) за освітньо-професійною програмою Середня освіта (Історія та громадянська освіта), А4 Середня освіта (за предметними спеціальностями) предметна спеціальність A4.03 Середня освіта (Історія та громадянська освіта) за освітньо-професійною програмою Середня освіта (Історія та правознавство), B9 Історія та археологія за освітньо-професійною програмою Історія та C2 Політологія за освітньо-професійною програмою Політологія. Лектор заходу – доктор філософії в галузі історії, старший викладач кафедри всесвітньої історії, керівник відділу моніторингу якості підготовки фахівців та підвищення їх кваліфікації Діана Яблонська. Активну участь взяли також гаранти освітніх програм Володимир Адамовський, Іван Боровець та Олександр Юга.

Під час зустрічі визначили основі принципи академічної доброчесності, обговорили всі види порушень та наслідки, до яких вони призводять, види відповідальності для всіх учасників освітнього процесу. Окрему увагу було приділено моделюванню типових ситуацій в освітньому процесі: використання неавторських текстів у наукових роботах, неправомірна допомога під час іспитів, списування під час модульних контрольних робіт тощо.

Також відбулася зустріч здобувачів першого курсу другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 014.03 Середня освіта (Історія та громадянська освіта) з Діаною Яблонською, керівником відділу моніторингу якості підготовки фахівців та підвищення їх кваліфікації Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, під час якої було презентовано основні принципи академічної доброчесності, їх значення для якісної освіти та професійного становлення майбутніх педагогів.

На фізико-математичному факультеті відбувся пізнавальний захід «Знайомство з академічною доброчесністю» для здобувачів вищої освіти першого року навчання, метою якого було ознайомити із ключовими принципами чесного навчання та наукової діяльності.

Під час зустрічі учасники дізналися що таке академічна доброчесність і чому вона є основою якісної освіти; які види академічних порушень існують (плагіат, списування, фальсифікація даних тощо); як правильно оформлювати посилання на джерела та уникати недоброчесних практик у власних роботах; яку роль відіграють етика, відповідальність і повага до інтелектуальної власності у навчальному процесі. Захід підготувала та провела Валерія Бригідіна, здобувачка вищої освіти групи М1-В22, голова наукового товариства фізико-математичного факультету, член комісії з питань академічної доброчесності К-ПНУ.

У навчально-науковому інституті української філології та журналістики відбувся пізнавальний квест з академічної доброчесності, який організували та провели здобувачі вищої освіти 2 курсу спеціальності Журналістика.

Учасники квесту, які об’єдналися в три команди – «Справедливість», «Довіра» та «Совість», мали змогу перевірити свої знання про принципи академічної доброчесності, навчитися розрізняти порушення, з якими можуть стикатися під час освітнього процесу, та дізналися, як їх не допускати. Студенти активно виконували цікаві та нестандартні завдання на різних локаціях університету. Кожна команда проявила кмітливість, відповідальність і винахідливість, демонструючи, що дотримання академічної доброчесності – це важливий складник успішного студентського життя.

На природничо-економічному факультеті відбувся круглий стіл «Корпоративна етика як складова організаційної культури факультету». Спікерами заходу виступили Іван Семенець, кандидат економічних наук, доцент, декан природничо-економічного факультету, Тетяна Боднарчук, кандидат економічних наук, доцент, заступник декана з наукової роботи та міжнародних зв’язків, член Комісії з питань академічної доброчесності університету та Надія Олійник, кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри менеджменту, які представили учасникам кілька тематичних виступів. Зокрема було акцентовано увагу на взаємозв’язку академічної доброчесності та корпоративної культури як основ етичної взаємодії у вищій школі; порушено питання етики комунікації та вирішення конфліктів в освітньому середовищі; наголошено на важливості організації ефективної взаємодії з особами з особливими освітніми потребами.

Окреслені у виступах питання, викликали жваву дискусію серед присутніх викладачів і здобувачів вищої освіти, які ділилися власними думками та баченнями практичних шляхів зміцнення корпоративної етики в освітньому середовищі.

На факультеті спеціальної освіти, психології і соціальної роботи член комісії з питань академічної доброчесності Юлія Михальська ознайомила здобувачів вищої освіти спеціальностей Корекційна психопедагогіка та інклюзивне навчання, Спеціальна освіта (Олігофренопедагогіка), Соціальна робота, Соціально-психологічна реабілітація з презентацією та провела дискусію: «Академічна доброчесність – питання плагіату». Також Юлія Анатоліївна провела лекцію-презентацію з першокурсниками з теми «Що треба знати про академічну доброчесність?», у якій було викладено основні поняття академічної доброчесності, обговорено особливості формування культури академічної доброчесності в здобувачів вищої освіти, показано важливість забезпечення реалізації політики доброчесності в навчальному закладі. Студентів було поінформовано про розроблену в Україні та в Кам’янець-Подільському національному університеті імені Івана Огієнка нормативно-правову базу з питань доброчесності, про принципи та порядок її функціонування та застосування.

З нагоди Міжнародного дня академічної доброчесності здобувачі третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти факультету спеціальної освіти, психології і соціальної роботи долучились до конкурсу есе «Як я розумію академічну доброчесність».  Здобувачі представили власне бачення принципів академічної доброчесності  й вказали на важливість дотримання етичних норм.

На педагогічному факультеті Людмила Московчук, кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри теорії та методик початкової освіти, провела для студентів 2 курсу спеціальності 013 Початкова освіта захід морального спрямування «Чесність як професійний стандарт», присвячений формуванню культури академічної доброчесності, який сприяв розвитку критичного мислення, моральної рефлексії та розуміння того, що доброчесність – це не лише дотримання правил, а передусім внутрішня позиція, що формує культуру поведінки, взаємодії та професійної етики в освітньому середовищі.

Доцент Людмила Воєвідко провела лекцію-диспут для студентів ОПП «Середня освіта (Музичне мистецтво)» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти з теми «Законодавчо-нормативна база дотримання академічної доброчесності учасниками освітнього процесу». Під час зустрічі здобувачі мали змогу не лише ознайомитися з ключовими положеннями законодавства України щодо забезпечення академічної доброчесності, а й обговорити практичні ситуації, що можуть виникати в реальному освітньому середовищі. У форматі дискусії було розглянуто питання відповідальності здобувачів освіти, способи запобігання порушенням, а також сучасні виклики, пов’язані з використанням цифрових технологій.

Тарас Пухальський, кандидат педагогічних наук, доцент, старший викладач кафедри музичного мистецтва, провів лекцію-діалог «Авторські і суміжні права у галузі музичного мистецтва: орієнтири доброчесності у музичній творчості», під час якої присутні обговорили важливі питання: що саме регулює закон у музичній творчості; які права має автор, виконавець, продюсер, лейбл; як українське законодавство регулює юридичні відносини в музичній креативній сфері; як діяти доброчесно – у навчанні, творчості, публікації тощо.

Згідно з планом заходів щодо популяризації академічної доброчесності в 1 семестрі 2025-2026 н.р. Вадим Зданюк, доцент кафедри фізичної реабілітації та медико-біологічних основ фізичного виховання, член комісії з питань академічної доброчесності, забезпечив організацію та проведення  ознайомлювальної бесіди для науково-педагогічних працівників з теми «Академічна доброчесність як невід’ємна складова освітнього процесу науково-педагогічних працівників». Під час бесіди Вадим Володимирович зосередив увагу учасників на низці принципових аспектів. Серед них особливо детально розглянули питання запобігання плагіату (зокрема використання сучасних інструментів перевірки та коректне цитування), конфлікту інтересів у науковій та освітній діяльності, об’єктивності під час виставлення оцінок та їхнє аргументоване обґрунтування, а також неприпустимість фальсифікації даних.

Для студентів факультету фізичної культури Вадим Володимирович провів лекцію-обговорення «Важливість актуалізації понять академічної доброчесності серед здобувачів вищої освіти». Тематику дискусії було присвячено фундаментальним принципам, викликам та механізмам забезпечення академічної доброчесності в сучасному освітньому просторі. Це питання є ключовим для створення ефективної системи професійного навчання та зміцнення індивідуального іміджу.

На факультеті іноземної філології відбувся конкурс постерів «Академічна доброчесність очима здобувачів вищої освіти», де студенти довели: академічна доброчесність – це не правило, а цінність, яку творимо разом. Конкурс показав силу ідей, креативність та відповідальність огієнківців. А першокурсники факультету взяли участь у заході «Академічна доброчесність: цінність, що веде вперед».

Метою зустрічі, яку організувала завідувач кафедри германської і слов’янської філології та зарубіжної літератури, представник комісії з питань академічної доброчесності на факультеті іноземної філології Наталія Сліпачук, було показати значення чесності, відповідальності та поваги до інтелектуальної праці.

Пресцентр