Корекційна освіта в Україні є досить розвиненою навіть у порівнянні з європейськими стандартами. Незважаючи на існуючі економічні та законодавчі проблеми галузі, наша держава є однією з передових у Європі в аспекті створення передумов для ефективної освіти дітей зі специфічними порушеннями з метою підготовки їх до самостійної праці і життя в умовах суспільства.
Закінчилась ІХ Міжнародна науково-практична конференція «Корекційна освіта: історія, сучасність та перспективи розвитку», яка тривала впродовж 25-26 березня 2015 року. Організаторами заходами виступили: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, Академія спеціальної педагогіки імені Марії Гжегожевської. Проведення такого потужного заходу – заслуга колективу кафедр факультету корекційної та соціальної педагогіки і психології нашого вишу.
Ця масштабна наукова подія зібрала у нашому місті справжній науковий бомонд: 135 учасників із 17 областей України, закордонні вчені із республік Польща, Молдова та Білорусь. Серед них 2 академіки НАПН України, 10 докторів і 48 кандидатів наук, викладачі, аспіранти, директори шкіл, реабілітаційних закладів, керівники та працівники психолого-медико-педагогічних консультацій, педагоги та психологи закладів корекційної та інклюзивної освіти, представники громадських організацій. Науковці з’їхалися, щоб працювати над актуальними проблемами та перспективами розвитку дисциплін галузі «Корекційна освіта» в українських наукових, освітніх спеціальних та інклюзивних закладах.
Учасники заслухали 5 доповідей на пленарному засіданні, 62 виступи і повідомлення на секційних засіданнях; відвідали практичний семінар «Актуальні питання забезпечення якості корекційної, психологічної та соціально-педагогічної освіти відповідно до Закону України «Про вищу освіту» який проводив начальник відділу акредитації та ліцензування Міністерства освіти і науки України А.Г. Шевцов. Також було проведено майстер-класи «Планування роботи з проведення логопедичного масажу», який проводила кандидат психологічних наук, доцент Н.С. Гаврилова та «Методика декоративно-ужиткової роботи у навчанні дітей з вадами психофізичного розвитку (на прикладі писанкарства)», що проводив кандидат педагогічних наук, доцент О.М. Опалюк.
Завершальний етапом була наукова дискусія на засіданні круглого столу на тему «Актуальні питання спеціальної та інклюзивної освіти» під головуванням академіка НАПН України В.М. Синьова.
У процесі роботи конференції відбулось обговорення актуальних проблем корекційної педагогіки і спеціальної психології у такому проблемному полі:
1. Історичний шлях становлення корекційної роботи з дітьми з порушеннями психофізичного розвитку на Україні та закордоном;
2. Система підготовки конкурентноздатних фахівців у галузі корекційної освіти;
3. Діагностика порушень психічного розвитку, психокорекція та психоконсультування в системі корекційної освіти;
4. Логопедична робота в системі корекційної освіти;
5. Соціальна робота в системі освітніх та позаосвітніх закладів;
6. Інноваційні технології та організація навчально-виховної, корекційно-розвивальної і реабілітаційної роботи з дітьми з порушеннями психофізичного розвитку в умовах спеціальної та інклюзивної освіти;
7. Медичні аспекти роботи з дітьми з порушеннями психофізичного розвитку.
КОНФЕРЕНЦІЯ УХВАЛИЛА:
1. Відповідно до Національної стратегії освіти на період з 2012 по 2021 р. та наукові пошуки у корекційній педагогіці та спеціальній психології, основні зусилля закладів корекційної та інклюзивної освіти спрямовувати на розв’язання таких завдань:
– розроблення методик раннього виявлення та діагностики дітей порушеннями психофізичного розвитку;
– створення нових моделей та форм організації освіти для осіб з порушеннями психофізичного розвитку;
– розробка вітчизняної системи інклюзивного та інтегрованого навчання у дошкільних, загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах дітей та молоді з порушеннями психофізичного розвитку;
– розробка та апробація інноваційних методів навчання осіб з порушеннями психофізичного розвитку;
– дослідження проблем корекційної андрагогіки.
2. Порушити клопотання перед Міністерством освіти і науки України про підтримку і сприяння розв’язанню таких стратегічних напрямків розвитку корекційної та інклюзивної освіти в Україні:-
– залучення фахівців-дефектологів до розробки, удосконалення та експертизи нормативної бази спеціальної та інклюзивної освіти;
– організація культурного дозвілля дітей з порушеннями психофізичного розвитку у післяшкільних виховних установах та їхній післяшкільній інтеграції;
– забезпечення професійної реалізації та соціальної адаптації молоді з порушеннями психофізичного розвитку;
– удосконалення навчально-методичного і матеріально-технічного забезпечення навчальних закладів, що надають освітні послуги особам з особливими потребами;
– включення дисциплін «Основи інклюзивної освіти», «Основи корекційної педагогіки та спеціальної психології» у навчальні плани підготовки та післядипломної освіти всіх фахівців галузі «Педагогічна освіта» та забезпечення за їх викладанням фахівцями-дефектологами;
– впорядкування курсів підвищення кваліфікації вчителів-дефектологів, вихователів спеціальних закладів, асистентів вчителів інклюзивних класів відповідно до займаних посад без об’єднання з вчителями загальноосвітніх неспеціальних закладів;
– проведення курсів підвищення кваліфікації винятково на базі тих інститутів післядипломної освіти та ВНЗ, які мають фахівців з науковими ступенями в галузі 13.00.03 – корекційна педагогіка та 19.00.08 – спеціальна психологія.
3. Порушити клопотання перед Міністерством освіти і науки України про введення в спеціальні та інклюзивні заклади посади спеціального психолога (з відображенням у класифікаторі професій), в інклюзивних закладах – посад асистента вчителя – одна штатна одиниця на один інклюзивний клас.
4. У Переліку галузей знань і спеціальностей (відповідно до плану імплементації положень Закону України “Про вищу освіту”) зберегти спеціальність «Корекційна освіта» як таку, що забезпечує право і можливість одержання освіти особами з порушеннями психофізичного розвитку відповідно міжнародного та вітчизняного законодавства.
5. Організовувати та проводити Міжнародні та Всеукраїнські науково-теоретичні та науково-практичні конференції, семінари з питань корекційної освіти у різних регіонах України з метою більш широкої пропаганди проблем освіти дітей з порушеннями психофізичного розвитку. До наукових зібрань подібного рівня залучати громадські організації, батьківські об’єднання з метою посилення співпраці батьків та фахівців.
6. Для розв’язання вище означених проблем об’єднати зусилля всіх науковців, практиків та громадських організацій різних регіонів України.
Заступник голови оргкомітету Олексій Вікторович Гаврилов прокоментував подію так: «Конференція дала можливість науковцям галузі обговорити нові тенденції та проблеми, які назрівають у зв’язку з реформуванням освіти, провести діалог з фахівцями усіх рівнів: вчитель – науковець – чиновник Міністерства освіти і науки, і сформувати конкретні пропозиції, що будуть передані до Міністерства освіти і науки України. Такий діалог є дуже важливим, адже він є поки що єдиним засобом зв’язку фахівців на місцях із керівниками у Міністерстві, що дозволяє втілювати реформи з усвідомленням реального стану і проблем галузі не на папері, а у живому спілкуванні».
Як бачимо, впродовж двох днів у стінах Університету Огієнка прозвучали десятки виступів та доповідей, заслухати які мали змогу не лише активні учасники конференції, але й студенти суміжних спеціальностей, логопеди, психологи та педагоги-практики, а також усі зацікавлені особи.
Віталій Співак, декан факультету КСПП,
Ольга Комарова, гол. редактор газети.
Світлини Ольги Комарової