Формування індивідуальних освітніх траєкторій – важливий аспект якості вищої освіти

Формування індивідуальних освітніх траєкторій – важливий аспект якості вищої освіти

Індивідуальна освітня траєкторія – це персональний шлях реалізації особистісного потенціалу кожного здобувача вищої освіти. В Університеті Огієнка основним інструментом формування індивідуальних освітніх траєкторій студентів є вибіркові навчальні дисципліни. Здобувачі мають можливість обирати дисципліни, які їх цікавлять, були би корисні, про які вони мріяли.

Відгуками та враженнями щодо вивчення вибіркових дисциплін поділилися студенти факультету іноземної філології, кафедри німецької мови К-ПНУ.

Упродовж першого семестру 2023-2024 н.р. магістранти факультету іноземної філології (групи Nim1-M22, Ang1-M22) вивчали вибіркову навчальну дисципліну «Робота з відеоматеріалом на уроках іноземної мови» (лектор – кандидат педагогічних наук, доцент Тетяна Калинюк).

Курс мав на меті ознайомити здобувачів вищої освіти з особливостями роботи з відеоматеріалом на уроках іноземної мови, методами та прийомами організації роботи із відеоматеріалом, техніками створення навчальних відео. Під час занять обговорили різні прийоми використання відеофрагментів задля формування іншомовної комунікативної компетентності, ознайомилися із сайтами та сучасним підходом до розгляду цього питання у зарубіжній методиці (Filpädagogik); студенти готували власні розробки уроків, добираючи різні види відеофрагментів, а також вправи і завдання.

Відгуки:

«Мені дуже сподобався курс. Я обов’язково використовуватиму здобуті знання на практиці та надалі поглиблювати вивчене самостійно. Це сучасний підхід до вивчення мови та важливий аспект викладання. Я рада, що ця дисципліна була в цьому семестрі»;

«Усе було дуже інформативно та доступно. Після вивчення дисципліни залишила для себе багаж знань та корисні сайти і статті з інформацією про використання відео на уроках іноземної мови».

Здобувачі освіти факультету іноземної філології бакалаврського рівня вищої освіти вивчали такі вибіркові дисципліни: Інтенсивний курс німецької мови (Fil1-B22) та Поглиблений курс німецької мови (Fil1-B21, Nim1-B21, Ang1-B21, Nim1-B20) (викладач – кандидат  філологічних наук, доцент Ольга Добринчук)

Метою курсів є вдосконалення комунікативних навичок здобувачів освіти відповідно до їх рівня володіння німецькою мовою. На практичних заняттях здобувачі освіти багато слухали, обговорювали актуальні теми, готували презентації та тренували навички письма.

Коментарі здобувачів освіти:

«Курс загалом був надзвичайно цікавим, тому що є комплексним і поєднує всі частини: і аудіювання, і говоріння, і письмо, і читання. Особливо корисними є аудіювання й говоріння»;

«Навчилася не боятися говорити німецькою мовою, оскільки викладач робила акцент саме на розмові, виділяла цілі пари, щоб ми могли попрактикувати діалоги тощо»;

«Також класно, що були інтерактивні ігри, завдання у групах та спонтанні діалоги (завдяки цьому навчання не таке нудне)».

Навчальну дисципліну «Практикум з аудіювання (німецька мова)» (лектор – кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри німецької мови Олена Шмирко) викладали для здобувачів третього та четвертого курсів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти факультету іноземної філології (групи Nim1-B21, Fil1-B21, Fil1-B20).

Студенти високо оцінили власну розвиненість слухової пам’яті та механізму ймовірного прогнозування; дещо нижче – розвиненість фонематичного слуху та рівень концентрації уваги. Найбільш проблематичним вони вважають для себе необхідність швидко реагувати на сигнали усної мовленнєвої комунікації (паузи, логічні наголоси, риторичні запитання, фрази зв’язку тощо), а також вміння переключатися з однієї розумової операції на іншу, швидко схоплювати тему повідомлення, співвідносити її з широким контекстом.

У межах опитування студенти висловлювали власні думки і побажання. На думку Сніжани Бойко (Fil1-B20), «… особливо допомагає те, що спочатку ти читаєш завдання і перед прослуховуванням знаєш тему чи будь-яку іншу інформацію про аудіо. Раніше я часто спочатку слухала аудіо, а після прослуховування або вже під час розглядала завдання. Це було моєю помилкою, адже через це я не встигала зробити всі завдання або коли починала робити завдання, неуважно вже слухала аудіо вдруге. Також дуже корисна порада про те, що не варто звертати увагу на невідоме слово. Бувало, я замислювалася про якесь слово, яке я знала чи чула, але не могла згадати його переклад та відволікалась від аудіо. Тож, коли я виконувала завдання самостійної роботи, я скористалась цією порадою, і вона насправді дуже допомогла. Так, малий словниковий запас може стати перешкодою, але якщо це текст за рівнем, якщо ти не будеш зациклюватися на невідомих словах, то про що йдеться, зрозуміти можна, навіть в деталях, адже значення слів можна зрозуміти за контекстом».

На думку Дарини Ткачук (Fil1-B21), найбільше допомагає під час аудіювання «…знання якомога більшої кількості слів, вживаних у записах, аналіз почутого, здатність *розчути* слова, бо іноді під час говоріння вони можуть зливатися в одне. Також важливою є практика і якомога частіше прослуховування текстів мовою, яку вивчаєш (у моєму випадку – німецькою). Мотивація є важливим чинником для мене. Є мотивація – є результат. І найголовніше, мені дуже допомогло те, що викладач не лінувався слухати і розбирати з нами всі аудіо. Це дуже мотивувало мене щось робити самій і хотіти відвідувати пари. Зараз я набагато краще розбираюся в німецьких текстах, ніж на початку курсу».

Навчальну дисципліну вільного вибору «Інтенсивний курс німецької мови» (лектори – кандидат педагогічних наук, доцент Тетяна Калинюк та кандидат філологічних наук, доцент Ольга Добринчук) вивчали зі здобувачами вищої освіти другого курсу (групи Nim1-B22, Fil1-B22).

Цей курс є вдалим доповненням до обов’язкового освітнього компоненту «Практика усного та писемного мовлення німецької мови» та надав можливість студентам удосконалити вміння вільно, гнучко й ефективно використовувати німецьку мову в чотирьох видах мовленнєвої діяльності для розв’язання комунікативних завдань у різних ситуаціях.

Відгуки:

«Курс був цікавим та тематично збалансованим, подача інформації на найвищому рівні, усі завдання корисними й цікавими. Ще мені сподобалось запамʼятовувати та переймати досвід проведення занять»;

«Цікавий матеріал та його опрацювання, підібрані чудові підручники, із якими було легко та комфортно працювати, доцільні та актуальні теми для вивчення»;

«Цей курс дав мені можливість побороти мовний бар’єр. Також мені сподобалися ігри з вивчення нових слів, спілкування в парах, що прокачує спонтане говоріння».

Здобувачі освіти другого курсу другого (магістерського) рівня вищої освіти у третьому семестрі вивчали навчальну дисципліну вільного вибору «Інтерактивні технології навчання іноземної мови» (лектор – кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри німецької мови Тетяна Боднарчук).

Усі студенти зазначили, що навчальна дисципліна є цікавою, корисною для майбутньої професійної діяльності і вони радять вивчати її іншим здобувачам освіти.

Серед тем курсу, які були цікавими, здобувачі назвали майже усі, серед яких: інтерактивні технології кооперативного навчання, колективно-групового навчання, технології моделювання та опрацювання дискусійних питань. Студенти зазначили, що вони задоволені вибором і дисципліна відповідає вимогам сучасності.

Кафедра німецької мови провела опитування серед здобувачів задля розгляду їхніх думок щодо актуальності змісту курсу та формату опрацювання, а також, щоб дізнатися пропозиції щодо удосконалення. Усі пропозиції будуть враховані під час роботи над покращенням викладання тої чи тої дисципліни.

Отож, вільний вибір студентами вибіркових дисципліні, справді, є важливим аспектом якості вищої освіти, оскільки сприяє розвитку інтересів здобувачів, поглибленню знань у конкретних галузях та формуванню професійних компетентностей. Ця можливість надає студентам змогу самостійно вибирати та визначати напрям свого навчання, а також пристосовувати програму навчання до власних потреб і цілей.

Кафедра німецької мови