“Увімкни світло”. Оксана Кліщ. #викладачі

“Увімкни світло”. Оксана Кліщ. #викладачі

Завжди шукай позитивне!

Оксана Кліщ – дизайнер, кандидат архітектури, старший викладач кафедри образотворчого і декоративно-прикладного мистецтва та реставрації творів мистецтва.

Оксано Андріївно, Ви вже багато років працюєте в К-ПНУ. Чому обрали саме цю професію? Що мотивувало Вас?

Працюю вже понад 10 років. Завжди бачила себе у творчій галузі. Під час вибору професії вагалась між архітектурою і дизайном. У результаті обрала дизайн і вступила до Національного університету «Львівська політехніка». Проте з архітектурою таки поталанило зустрітись в аспірантурі. Про викладання ніколи не задумувалась, напевне, у потрібний на те час так склались обставини.

Який підхід використовуєте в роботі зі студентами? Чи є певні особливості викладання дизайну?

Я не можу назвати себе суворим викладачем. Вважаю, що наші здобувачі – це в основному свідомі, оригінальні і талановиті особистості, з якими цікаво спілкуватись. Люблю організовувати освітній процес таким чином, щоб усі почувалися на рівних умовах, мали можливість рухатись своєю індивідуальною траєкторією. Інколи це важко організувати, особливо, коли йдеться про об’єднані в потоки групи з різних освітніх програм.  Основною особливістю викладання дизайну є те, що ти даєш можливість здобувачам проявити свою креативність повною мірою, розвинути її від доволі не чітких ідей до цілком аргументованих проєктних рішень.

Розкажіть про Вашу участь у міжнародній академічній мобільності. Які особливості та мета проєктів, у яких брали участь?

Найбільш довготривалою та ґрунтовною була участь у піврічній стипендіальній програмі Міністра культури і національної спадщини Республіки Польща «GAUDE POLONIA», організованої Національним культурним центром у Варшаві. У моєму випадку вона передбачала здійснення наукового дослідження й пошуку ескізних рішень проєкту ревіталізації фрагменту «Садів де Вітте» – втраченої пам’ятки садово-паркового мистецтва Кам’янця-Подільського другої половини ХVIII ст. Моїм куратором була докторка Агата Захаріяш, завідувачка кафедри ландшафтної архітектури Краківської політехніки ім. Тадеуша Костюшко. Отож, я з травня до жовтня 2021 року проживала в Кракові та мала нагоду з головою зануритись у тему, досліджуючи її в тамтешніх архівах і музеях, але не тільки. Це також відкрило вікно можливостей для мандрів містами Польщі (і не лише), для вивчення тенденцій сучасного ландшафтного дизайну відкритих громадських просторів і відвідин збережених європейських парків ХVIII ст. Словом, я була дуже задоволена як вибором теми, так і можливістю її практичного дослідження, тому усім, хто має можливість, але не наважується брати участь у міжнародній мобільності, наполегливо раджу відкинути страхи й таки спробувати.

Інший, проте не менш корисний досвід здобула в програмі ЄС Erasmus+ для науково-педагогічних працівників у формі викладання. Знову Краків, але цього разу в Академії образотворчих мистецтв імені Яна Матейка (квітень 2023). За умовами цієї мобільності моя роль полягала в проведенні лекційного заняття і воркшопу для студентів академії. Можу сказати, що це однозначно підвищує «скіли».

Який дизайнерський проєкт розроблений Вами є найулюбленішим?

Я переважно працюю з графічними проєктами, тому серед таких і мій улюблений – це логотип та візуальний супровід для Міжнародного симпозіуму дерев’яної скульптури «Ладижинський гай».

Чим полюбляєте займатись у вільний від роботи час?

Обожнюю прості мандрівки-прогулянки зі сім’єю. А ще люблю приводити до ладу ландшафт на власній ділянці. Це абсолютно інший вид, так, роботи, проте вона має важливі для мене переваги: по-перше – далеко від комп’ютера, по-друге – корисне фізичне навантаження, по-третє – дарує момент, коли результат видно відразу і він тебе тішить.

Де черпаєте натхнення для своїх творчих проєктів? Як Ви працюєте зі створенням концепцій та ідей для проєктів графічного дизайну?

Зазвичай у самому ж проєкті, в його змісті, у грі слів, символів чи образів. Інколи звертаюсь до асоціацій з інших сфер: природи, мистецтва, сучасних трендів та інновацій.

Щодо створення концепцій, то починаю з детального розуміння завдання і цілей проєкту, далі заглиблююся в тему, шукаю символічні моменти, інспірації, створюю низку ескізів (із мудбордами в мене якось не склалось, хоча це дієвий спосіб, здатний значно пришвидшити процес). Після відбору основного ескізу переходжу до детальної розробки та вдосконалення концепції, співпрацюючи із замовником, клієнтом або командою, щоб кінцевий продукт відповідав їхнім вимогам і очікуванням.

Як підтримуєте свою продуктивність і творчість у робочому середовищі? Які навички Ви вважаєте найважливішими для успішного графічного дизайнера та як ви їх розвиваєте?

У робочому середовищі із творчістю все нормально, а от з продуктивністю не так солодко, як би хотілось. Я в принципі люблю працювати не відволікаючись, на самоті й тяжко абстрагуюсь від шуму, тому індивідуального робочого простору таки не вистачає.

Щодо навичок, то звісно володіння композиційною, художньо-графічною грамотою, а також необхідним програмним забезпеченням будуть першочерговими, проте вагомим є також вміння комунікувати із замовником й аргументувати свої ідеї. Розвивається це найкраще у процесі практичного навчання і роботи.

У Вас є амбітна мрія на майбутнє? Вона пов’язана з дизайном?

Є. Частково так, а ще з гольфом, але більше не розкажу.

Якби була можливість відкинути все і зайнятись чимось одним, що б Ви обрали? Чому?

Важко сказати. Якби мала чітку відповідь на це питання, напевне, вже б тим і займалась. Думаю, все рано чи пізно набридає, коли стає буденністю. Зміна діяльності допомагає перевести подих, знайти іншу думку, побачити плюси і мінуси.

Що б ви побажали студентам та науково-педагогічним працівникам Кам’янець-Подільського університету імені Івана Огієнка?

Хороших новин від ЗСУ і Перемоги звісно, щоб якнайшвидше мати змогу повернутись до життя без постійної загрози.

Пресцентр