Умови сьогодення вимагають від педагога, зокрема від вихователя закладу дошкільної освіти, постійного розвитку та використання інновацій, впровадження новітніх технологій і створення відповідного середовища для забезпечення гармонійного й всебічного розвитку дітей. Однією з таких сучасних ефективних технологій є арттерапія (лікування засобами мистецтва).
Основна відмінність арттерапії від мистецтва – орієнтованість власне на сам процес. Тут важливий момент, коли дитина занурюється у творчу діяльність, у якій почувається комфортно. Це дуже важливо сьогодні, в умовах війни, коли дитяча психіка зазнає вкрай негативних впливів. Також доцільним є надання психолого-педагогічної допомоги та підтримки здобувачам вищої освіти. Саме для цього існує низка терапевтичних технологій (арттерапія, музикотерапія, ґудзикотерапія, ізотерапія, казкотерапія тощо).
14 листопада відбувся семінар-практикум «Використання методів арттерапії у роботі вихователя з дітьми раннього та дошкільного віку», під час якого здобувачів вищої освіти спеціальності 012 Дошкільна освіта за освітньо-професійною програмою «Дошкільна освіта. Логопедія» було залучено до різних видів терапії.
У межах співпраці кафедри теорії та методик дошкільної освіти та закладу дошкільної освіти № 9 «Барвистий віночок» Кам’янець-Подільської міської ради Хмельницької області було проведено майстерклас «Ґудзикотерапія як метод для організації інтегрованої діяльності дошкільників» вихователем Оксаною Загородньою та вихователем-методистом Таїсією Брозницькою.
Катерина Демчик, кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри теорії та методик дошкільної освіти, виступила з темою «Застосування технік малювання дудлінг і зентангл для формування стресостійкості в умовах воєнного стану». Під час виступу висвітлила питання терапевтичного впливу образотворчого мистецтва на дитину, акцентувала увагу на тому, що його головним завданням є створення приємної та затишної атмосфери, ефекту занурення у творчість, що породжує відчуття задоволення, підвищує дитячу самооцінку, формує самовпевненість тощо. Також Катерина Демчик провела арттерапевтичне заняття, під час якого здобувачі вищої освіти ознайомились з особливостями технік дудлінг, зентангл, зедудлінг, опанували методи їх використання у своїй майбутній професійній діяльності.
Наталія Каньоса, кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри теорії та методик дошкільної освіти, виступила з темою «Арттерапія як засіб зцілення», розповівши студентам, що арттерапія – це спосіб зцілення за допомогою творчого самовираження та самопізнання. Вона має «інсайт-орієнтований» характер, передбачає атмосферу довіри, високої терпимості й уваги до внутрішнього світу людини. Образотворча діяльність у багатьох випадках дозволяє уникати «цензури свідомості», тому надає унікальну можливість для дослідження несвідомих процесів.
Арттерапевтична робота здебільшого викликає в людей позитивні емоції, допомагає подолати апатію, сформувати активну життєву позицію, розкрити творчий потенціал, запустити внутрішні механізми саморегуляції та лікування. Пані Наталія залучила здобувачів освіти до заняття, під час якого вони створювали фітокомпозиції на осінню тематику.
Ірина Газіна, кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри теорії та методик дошкільної освіти, виступила з темою «Підтримка психічного здоров’я дітей дошкільного віку засобами музики», акцентуючи увагу на тому, що музикотерапія – це звукова терапія, яка використовує музичні звуки та мелодії для поліпшення фізичного й емоційного стану людини.
Звукова терапія використовує різноманітні музичні інструменти, звуки природи, вокал і ритмічні мелодії, щоб створити сприятливу атмосферу для релаксації та відновлення психічного стану. Цей метод може бути використаний як самостійний спосіб підняття настрою й зняття стресу, а також як доповнення до інших видів терапії.
Звуки і музика мають потужну силу впливу на наш розум, емоції та фізичне самопочуття. Використання звукової музичної терапії може допомогти збалансувати настрій, підняти енергію й поліпшити загальний стан організму. Звукова музикотерапія – це цілюща сила звуків, яка може стати важливим інструментом для забезпечення психологічного комфорту та саморозвитку.
Здобувачі ознайомились з елементами музичної терапії під час різних видів музичної діяльності (гра на музичних інструментах, спів, музично-рухова та ігрова діяльність).
Наприкінці семінару-практикуму Галина Ватаманюк, кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри теорії та методик дошкільної освіти виступила з доповіддю «Театротерапія як засіб психоемоційної підтримки дітей дошкільного віку», наголосивши на тому, що головний акцент театротерапії сконцентрований не на театральній майстерності, а на можливості спілкуватись і творчо виразити себе через мову театру. Театротерапія вміє втягувати у «виставу» пережиті в минулому події, котрі можуть бути наново символічно пройдені й трансформовані через кількаразову імпровізацію, зміну декорацій, нюансів поведінки й передачі емоцій «акторів». Завдяки театротерапії діти отримують можливість виразити себе «по-іншому»: зміною рухів, міміки, пластики, голосу, зовсім іншою поведінкою. Також Галина Ватаманюк провела тренінг акторської майстерності, під час якого здобувачі вищої освіти мали змогу використати отримані уміння й навички, яких вони набули під час вивчення навчальної дисципліни: «Організація театралізованої діяльності в закладах дошкільної освіти».
Складно зараз назвати більш ефективний інструмент, ніж арттерапія для подолання таких психічних проявів, породжених війною, як страх, тривога, агресія тощо. Арттерапія допомагає дитині самостійно зцілитися, адже вона створює ту історію, яку їй треба прожити.
Кафедра теорії та методик дошкільної освіти