24 квітня відбулося чергове засідання в форматі «Ораторський клуб +», тобто в межах студентської наукової конференції. Учасників підсекції «Риторика» об’єднала любов до красномовства і бажання удосконалити свої ораторські уміння й навички.
Керівник клубу доцент Тетяна Білоусова розпочала заняття висловом давньоримського історика і літератора Публія Корнелія Тацита: «Оратором є лише той, хто в змозі говорити з кожного питання гарно, вишукано і переконливо, відповідно до важливості предметів, на користь часові і для задоволення слухачів». Закликавши мовців докласти всіх зусиль задля наближення до ораторського ідеалу, а слухачам побажавши приємних вражень, вона надала слово модератору зустрічі.
Катерина Шабанова презентувала кожну доповідь, налаштовувала слухачів на сприйняття, організовувала обговорення і оцінювання. Завдяки її копіткій роботі – підбору ввідних висловлювань, музичних пауз, узагальнюючих коментарів –півторагодинне засідання набуло цілісності, зв’язності та залишило у присутніх відчуття енергійності, дружелюбності, комфорту.
Першим (і, як виявилося, кращим) став виступ студентки 4 курсу Наталії Двулят «Золоті правила успішного педагога». Власний досвід практики в ЗОШ № 15 дозволив їй зробити чудові узагальнення і настанови, представлені на розсуд слухачів, а також оформлені у вигляді «Пам’ятки вчителю». Упродовж надзвичайно інформативного, логічно стрункого, виваженого, лаконічного та емоційного виступу студентка посилалася на думки відомих філософів і письменників про вчителя, розповідала про важливі компетентності сучасного педагога, ділилася новітніми особистісно-орієнтованими методиками навчання. Наталія неодноразово наголошувала на тому, що прагне бути корисною для своїх учнів, вірити в них, зацікавлювати матеріалом, не карати за помилки, не «давити» авторитетом. Повторюване у виступі слово «любов», усміхнені дитячі обличчя на слайдах, скріни переписки з учнями і вчителями, наповнені вдячністю і бажанням зустрітись у майбутньому, створювали враження, що Наталію підтримують її улюбленці-школярі. Отже, вона отримала 110 балів зі 120 можливих.
Виступ студента-першокурсника «Сучасна військово-спортивна гра» запросив членів клубу в незнаний і цікавий світ «чоловічих» розваг (хоча згодом з’ясувалося, що одна слухачка брала-таки участь у грі). Ілля Лялік окреслив особливості ігор, а саме: спеціальне приладдя, командність, знання про тактику ведення бою. Детально зупинився на популярних зараз пейнтболі та страйкболі, розповів про професійні суперечки, які точаться між їх прихильниками (96 балів).
Першокурсниця Анна Попик представила на суд аудиторії доповідь «Як вдосконалити свою англійську?». Розповіла про прості та дієві способи покращити рівень знання мови, а саме – перегляд фільмів і серіалів, читання книг. Анна зауважила, що підбір відповідного «контенту» дуже індивідуальний і має опиратися на власні знання та уподобання, початківцям запропонувала до перегляду «Форест Гамп», «День бабака», «Сам удома», «Головне – не боятись», а тим, хто вже добре володіє англійською, – з десяток інших відомих кінострічок, серед яких «Дім на пагорбі», «Води слонам!», «Гордість та упередження» та ін. Наголосила на тому, що розуміння іноземної лексики спрощується, якщо спочатку переглянути фільм у перекладі українською. Анна представила добірку чудових творів Стівена Кінга, Агати Крісті, Ернеста Хемінгуея та інших авторів, які збагатять не лише лексику і фразеологію, але й розум і душу читача.
Варто підкреслити, що мовлення оратора-початківця було взірцевим; яскравий, позбавлений надлишкового тексту, естетичний відеоряд (у тому числі відео фрагменти, за якими слухачі мали вгадати фільм) посилив враження від виступу (100 балів).
Харизматична Олександра Любинська виголосила експресивну промову «Як люди слухають музику?». Студентка 1 курсу дебютувала в клубі з розповіддю про вплив музики на психологічний стан людини та фізіологічні процеси, що відбуваються в нашому мозку під час прослуховування тієї чи іншої композиції. Ораторка навела дані про цікаве дослідження зв’язку між улюбленою музикою людини та особливостями її характеру. Наостанок зазначила, що за кожним музичним жанром і стилем стоять історія та ідеали, які його сформували в конкретну епоху з конкретною метою. Мабуть, найсильнішою стороною виступу Олександри була робота зі слухачами: безпосереднє зацікавлене спілкування, жива реакція на відповіді, експромт (96 балів).
Наш постійний учасник Дмитро Волоховський може слугувати прикладом успішного подолання нелегкого шляху до красномовства. Впродовж чотирьох років Дмитро удосконалює свою ораторську майстерність, і під час конференції він вкотре здивував присутніх не лише вибором теми («Айвазовський: з любов’ю до моря, з любов’ю до життя»), але й манерою викладу. Вражаючі факти з життя відомого мариніста, струнка і логічна побудова тексту, обраний оратором ліричний тон, лаконічність, неперевершений відеоряд і музика, в яку вплітався шум моря, не залишили слухачів байдужими. Тож вони оцінили виступ у 106 балів.
Першокурсниця Мирослава Побережна теж продемонструвала значний прогрес порівняно з першим виступом два місяці тому. Вона – і це було дуже помітно – врахувала пропозиції та зауваження, висловлені слухачами, цікаво і змістовно розповіла про вербальні та невербальні прийоми маніпуляції людьми й способи захисту від них. Мабуть, радити завжди простіше, ніж дослуховуватися до порад, але в скрутний час ці поради можуть стати у нагоді: 1) ухилятися від маніпулятивного впливу, 2) аналізувати й критично сприймати інформацію, 3) не бути упередженим, 4) обдумувати альтернативні варіанти подій. Чого не вистачило ораторові? Мабуть, простоти і легкості викладу? Втім, слухачі все написали в листках оцінювання виступу (96 балів).
Щиро дякуємо усім, хто долучився до роботи клубу, та запрошуємо на наступну зустріч 23 травня о 16 год. В аудиторії 206 головного корпусу університету!
Тетяна Білоусова, керівник Ораторського клубу
Анжела Хан, голова Студентського клубу