Навчально-методичний центр забезпечення якості освіти К-ПНУ спільно із соціально-психологічною службою К-ПНУ 20-28 лютого 2023 р. провели опитування здобувачів вищої освіти щодо психологічної безпеки освітнього середовища в К-ПНУ, у якому взяли участь 815 здобувачів вищої освіти. Серед опитаних найбільше було здобувачів вищої освіти факультету спеціальної освіти, психології і соціальної роботи – 24% (196 осіб), педагогічного факультету – 21,5% (175 осіб), факультету іноземної філології – 14,1% (115 осіб) та історичного факультету – 12,5% (102 особи) тощо. Серед респондентів – здобувачі вищої освіти освітніх ступенів бакалавра – 85,9% (700 осіб), магістра – 12,5% (102 особи), доктора філософії – 1,6% (13 осіб), з яких – 91,3% (744 особи) денної форми здобуття вищої освіти та 8,7% (71 особа) – заочної форми.
Більшість респондентів, а саме 94% (766 осіб) вважають, що освітній процес допомагає розвитку їх здібностей («так» – 65% (530 осіб); «мабуть так» – 29% (236 осіб).
На запитання «Який настрій найчастіше у Вас буває в університеті?» 35,3% (288 осіб) опитаних відповіли, що зазвичай настрій гарний, а 27,2% (222 особи) – найчастіше гарний, 29% (236 осіб) вказали, що перебування в університеті не впливає на їх настрій.
52,6% (429 осіб) респондентів вважають процес навчання в К-ПНУ цікавим, 33,1% (271 особа) надали відповідь – «мабуть, так», 11,1% (91 особа) – «важко відповісти», лише 1,7% (14 осіб) – вважають процес навчання не цікавим.
Аналіз характеристик освітнього середовища продемонстрував, що здобувачі вищої освіти оцінили їх, виходячи з алгоритму: 5 – дуже задоволений; 4 – задоволений; 3 – посередньо; 2 – невеликою мірою; 1 – зовсім незадоволений таким чином: задоволені міжособистісними стосунками – 82,6% (673 особи), відчувають емоційний комфорт – 69,2% (564 особи), поважне ставлення до себе – 82% (665 осіб), збереження особистої гідності – 82,6% (673 особи), мають можливість проявляти ініціативу, активність 81,8% (667 осіб), висловити свою точку зору 76,3% (622 особи), звернутися за допомогою 79,6% (649 осіб), 68% (554 особи) респондентів задоволені з урахуванням їх особистих проблем і труднощів під час освітнього процесу, 74% (604 особи) відчувають увагу до власних прохань і пропозицій.
Позитивним є той факт, що відчувають себе 47% (383 особи) захищеними та 37,2% (303 особи) повністю захищеними в закладі освіти від публічного приниження (студентами, адміністрацією), 0,9% (7 осіб) – відчувають себе незахищеними від публічного приниження, відповідь «важко відповісти» надали 14,9% (122 особи) респондентів.
Від погроз (студентами, адміністрацією) в закладі освіти, захищеними відчувають себе – 47% (383 особи), повністю захищеними – 36,4% (297 осіб), незахищеними – 4,1% (33 особи), важко відповісти 12,5% (102 особи).
Під час опитування на запитання «Наскільки захищеним Ви відчуваєте себе в закладі освіти від того, що змусять робити що-небудь проти Вашого бажання (студентами, адміністрацією)?» здобувачі вищої освіти у 44,2% (360 осіб) зазначили, що відчувають себе захищеними, 29,3% (239 осіб) повністю захищені, 20% (162 особи) відповіли «важко відповісти», 6,5% (54 особи) відчувають себе незахищеними.
Від ігнорування (студентами, адміністрацією) в закладі освіти захищеним відчувають себе 49,6% (404 осіб), 27,1% (221 особа) повністю захищені, 18,8% (153 особи) відповіли «важко відповісти», 4,5% (37 осіб) відчувають себе незахищеними.
49,8% (406 осіб) відчувають себе захищеними в закладі освіти від недоброзичливого ставлення (студентами, адміністрацією), 28,1% (229 осіб) повністю захищені, 17,4% (142 особи) відповіли «важко відповісти», 4,7% (38 осіб) відчувають себе незахищеними.
Основні способи реагування здобувачами вищої освіти на ситуацію насильства: 44% (356 осіб) звертаються за допомогою, 26,3% (214 осіб) намагаються піти від кривдника, 15,3% (125 осіб) проявляють агресію у відповідь, 5,6% (46 осіб) прагнуть змиритися із ситуацією, 1,5% (12 осіб) виконують вимоги кривдника.
За допомогою й підтримкою в ситуації насильства здобувачі вищої освіти найчастіше звертаються: до кураторів 13,2% (108 осіб), до батьків 11,0% (90 осіб), до друзів 6,7% (55 осіб), до комісії з академічної доброчесності 6% (49 осіб), до психолога 5,5% (45 осіб), до викладача 3,3% (27 осіб), ні до кого 3% (24 особи).
Отримані результати опитування серед здобувачів вищої освіти засвідчили достатньо високий рівень психологічної безпеки освітнього середовища в К-НПУ.
Навчально-методичний центр забезпечення якості освіти
Соціально-психологічна служба університету