10 квітня 2019 р. у залі засідань Верховної Ради України відбулися парламентські слухання згідно з п.2 постанови Верховної Ради України від 05 лютого 2019 р. № 2677-VIII «Про проведення парламентських слухань на тему: «Збалансований розвиток людського капіталу в Україні: завдання освіти і науки».
У роботі парламентських слухань взяли участь: народні депутати, представники Кабінету Міністрів України, центральних органів виконавчої влади, обласних державних адміністрацій і обласних рад, Національної академії наук України, національних галузевих академій науки, закладів освіти та наукових установ, роботодавців, громадських освітянських і студентських організацій. Університет на парламентських слуханнях представляв Геннадій Бесарабчук, керівник навчально-методичного центру забезпечення якості освіти.
Роботу над підготовкою і проведенням парламентських слухань здійснював Комітет з питань науки і освіти Верховної Ради України. Перший заступник Голови Верховної Ради Ірина Геращенко відкрила парламентські слухання та надала слово для виступу з основною доповіддю Міністрові освіти і науки України Лілії Гриневич, котра наголосила, що розвиток людського капіталу – це надзвичайно важлива тема й «…одна з першочергових цілей, про які йдеться у середньостроковому плані пріоритетних дій уряду до 2020 року». Міністр звітувала про стан освітньої галузі на всіх рівнях: від початкової і до вищої освіти, також проаналізувала перебіг і результати впровадження в життя освітніх реформ.Водночас для самореалізації людей Лілія Гриневич закликала роботодавців розвивати ринок праці, національний бізнес, вкладати кошти в українські інновації, державу, створювати податкові стимули.
Із доповіддю виступив перший заступник голови Комітету з питань науки і освіти Олександр Співаковський, котрий наголосив на важливості проведення таких слухань та вказав на те, що за останні чотири роки дуже багато зроблено в сфері освіти, однак варто усвідомити, що згідно з останніми трендами, «основна битва майбутнього – битва за людський інтелект». У своєму виступі він окреслив конкретні рекомендації та визначив завдання в галузі освіти і науки, за виконання яких потрібно братися вже зараз.
Для виголошення своїх бачень і пропозицій у контексті теми парламентських слухань були запрошені директор Інституту демографії та соціальних досліджень імені М.В. Птухи НАН України академік Елла Лібанова, представник Президента України у Верховній Раді Ірина Луценко, Міністр культури України Євген Нищук, голова Профспілки працівників освіти і науки України Ольга Чабан, президент Національної академії педагогічних наук України Василь Кремень, голова Комітету з питань охорони здоров’я Ольга Богомолець, заступник голови Комітету з питань сім’ї, молодіжної політики, спорту та туризму Денис Силантьєв, голова Комітету з питань промислової політики та підприємництва Віктор Галасюк, представник уповноваженого Верховної Ради з прав людини, з питань дотримання соціально-економічних та гуманітарних прав Олена Степаненко, представники Інституту економіки та прогнозування НАН України, Українського центру економічних і політичних досліджень імені Олександра Разумкова, національних галузевих академій науки, Федерації роботодавців України, Державної служби зайнятості, закладів освіти та наукових установ, громадських освітянських і студентських організацій.
Учасники засідання говорили про необхідність збільшення фінансування у сфері освіти; покращення доступності навчання, зокрема для дорослих; розвиток інклюзивності й гендерну рівність; реформи професійно-технічної освіти; стимулювання розвитку ринку праці; гармонізацію розвитку економіки й людського капіталу; створення молодіжної інфраструктури на місцях; профорієнтаційну роботу; розвиток мережі дошкільної та шкільної освіти; права освітян; популяризацію робочих спеціальностей.
Із заключним словом на парламентських слуханнях виступив перший заступник голови Комітету з питань науки і освіти Олександр Співаковський, котрий подякував усім, хто підготував це зібрання й узяв у ньому участь.
За підсумками парламентських слухань було підготовлено проект резолюції, вироблено конкретні рекомендації, які будуть подані на розгляд до Верховної Ради, Кабінету Міністрів, профільних міністерств, силових структур, НАН України, місцевої влади, навчальних закладів. Окремими пунктами до проекту внесено такі питання: забезпечення ефективного використання новітніх інформаційно-комунікаційних технологій у сфері освіти і науки; забезпечення якісним харчуванням закладів освіти; подолання дисбалансу між підготовкою кваліфікованих робітників і фахівців із вищою освітою та потребами ринку праці, використання інноваційних технологій навчання в освітніх закладах.
Під час підготовки матеріалів використано інформацію прес-служби Верховної Ради України та Профспілки працівників освіти і науки України.
Навчально-методичний центр забезпечення
якості освіти