У пошуках мудрословів рідного краю

У пошуках мудрословів рідного краю

Що таїть у собі віковічна мудрість нашого рідного краю – народні паремії, які пройшли горнило віків і не втратили своєї життєдайної енергетики? Чимало дослідників намагається дати відповідь на це запитання. Їх дослідження проходять крізь усі етапи: від труднощів польових досліджень  до класифікації та описовості досліджуваного матеріалу. І як важливо, коли поряд із тобою завжди знаходиться науковець, котрий своїм прикладом, ініціативою може надихнути на нові, але такі важливі маленькі відкриття.

Кажуть, що наука починається зі шкільної парти. Вкотре переконуюся у правдивості цих слів. Навчальний рік розпочався для спеціалізованої ЗОШ І-ІІІ ступенів №5 із поглибленим вивченням інформатики (директор Юрій Бабчинський) з неймовірної перемоги. Софія Рарицька, учениця 11 класу, стала учасником ІІІ етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів – членів МАН. Після виснажливої боротьби Софія перемогла в конкурсі й посіла І місце. Її науково-дослідницький проєкт «Українські народні паремії с. Оринин про родину та родинний уклад», який вона виконувала під керівництвом Валерія Щегельського, кандидата філологічних наук, керівника навчально-наукової лабораторії етнології,  не залишив байдужими ні членів журі, ні її опонентів.

До цієї перемоги юна дослідниця разом зі своїм науковим керівником  йшла три роки. Участь у чотирьох конференціях різного рівня, дві перемоги на І та ІІ етапах конкурсу, видання збірки народних паремій «Мудрослови села Оринин на Кам’янеччині», новий формат ІІІ етапу (постерний захист та конференція в онлайн-режимі),  її особисте завзяття та наполегливість на шляху до наукового пізнання – все це дало такий вагомий результат. Звичайно, цієї перемоги  не можна було б досягти без підтримки родини, вчителів та однокласників. Але не менш важливу роль зіграв досить успішний тандем наукового керівника і його учениці, яких  поєднала любов до пошукової роботи та рідного слова.

Попереду цікаві проєкти, нові дослідження. Переконана, що вони будуть успішними. Тішить думка, що сьогодні в нашому університеті створені особливі умови для розвитку та наукових досліджень не лише студентів і викладачів, а й для талановитих науковців-школярів. А навчання в МАН виховує професійно зорієнтованих, озброєних відповідним науковим, дослідницьким інструментарієм молодих людей, котрі вже у школі знають своє призначення, спрямування, наукове покликання і йдуть до закладів вищої освіти, чітко розуміючи, в якій науковій галузі вони хочуть працювати.

Наталія Золочевська, заступник директора СЗОШ№ 5