Якість вищої освіти в Україні очима студентів: результати опитування

Якість вищої освіти в Україні очима студентів: результати опитування

З огляду на актуальність проблеми трансформації вищої освіти України в сучасних умовах, з лютого до листопада 2021 року Центр інноваційного розвитку вищої освіти Національної академії педагогічних наук України та Центр соціально-гуманітарних досліджень Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна  за сприяння Міністерства освіти і науки України під керівництвом академіка П. Ю. Сауха реалізовував дослідницький проєкт «Якість вищої освіти очима студентів».  Участь в опитуванні взяло 2759 студентів з 39 університетів, зокрема з 12 вишів із західного регіону України.

Дослідження мають на меті  вивчення думки студентів щодо чинників, що зумовили вступ до закладів вищої освіти, оцінки ними процесу навчання та бачення своїх перспектив після їх закінчення.

За результатами опитування, на противагу емоційним судженням деяких експертів та політиків, результати соціологічного дослідження свідчать про те, що якість вищої освіти в Україні студенти оцінюють достатньо високо . Абсолютна більшість здобувачів усвідомлюють, навіщо їм потрібна вища освіта, і знає, як її монетизувати в якісне майбутнє життя. За оцінками студентів високим є рівень викладання профільних і непрофільних дисциплін. Абсолютна більшість відзначає, що в освітньому процесі застосовують новітні методики викладання та практикують різноманітні засоби цифрової комунікації.

Достатньо позитивно оцінюють студенти створені в університетах умови для навчання, забезпеченість навчальною та науковою літературою, організацією і проведенням виробничих і педагогічних практик , залучення їх до наукової діяльності. Здобувачі відзначать підвищення рівня самостійності в питаннях вибору навчальних програм, форм і змісту навчання тощо.

Водночас третина студентів звертають увагу на застарілість матеріалу, що викладається, нестачу наукової інформації в навчальних курсах, обмеженість доступу до мережі за допомогою wi-fi, низьку внутрішню та міжнародну мобільність. Існує немало скарг на необ’єктивність чинної системи навчальних досягнень, малу кількість визначених годин практичної підготовки та стажувань, недостатню увагу з боку ЗВО до підвищення конкурентоспроможності своїх випускників на ринку праці.

З огляду на результати опитування важливим кроком для покращення якості вищої освіти могло б бути створення освітньо-промислових груп (ЗВО і підприємство). Це б сприяло розширенню практики соціального партнерства з компаніями-роботодавцями, залученню їх до розробки навчальних програм, розвитку soft skills студентів,  запровадження програм стажування викладачів.

Результати опитування також засвідчують, що значно більше уваги варто приділити налагодженню співпраці ЗВО із зарубіжними університетами з метою залучення іноземних  науково-педагогічних працівників до освітнього процесу, реалізації спільних проєктів, викладання предметів іноземною мовою  тощо.

Потребує значного зміцнення матеріально-технічна база освітнього процесу в ЗВО, особливо в контексті цифровізації освіти та організації якісного дистанційного навчання. Вишам потрібно вдосконалити систему виховної роботи , забезпечивши синергію навчання і виховання.

За інформацією Національної академії
педагогічних наук України