Адаптація студентів до навчання у вищому навчальному закладі є складним та багатогранним процесом, якому треба приділяти особливу увагу саме на першому курсі.
Із початком навчання в університеті здобувачі вищої освіти першого курсу стикаються з новими умовами діяльності та соціального середовища, ефективність пристосування до яких значною мірою визначає успішність їх навчальної діяльності та подальший особистісний розвиток. Результат цілісної адаптації першокурсників до умов навчання в університеті багато в чому залежить від зовнішніх та внутрішніх чинників.
Перший курс може стати точкою опори, вдалим стартом для подальшого професійного зростання, а може призвести до різних деформацій у поведінці та спілкуванні, появи відчуття втрачених можливостей. Саме на першому курсі формується свідома позиція молодої людини у новому статусі, її ставлення до майбутньої професійної самореалізації.
Нерідко процес соціально-психологічної адаптації першокурсників протікає з певними труднощами. Підвищені вимоги з боку викладачів, збільшення навчального навантаження та обсягу самостійної роботи, можуть ускладнювати входження в нове середовище та негативно впливати на успішність навчання. Звідси виникає необхідність удосконалити процес адаптації першокурсників до університетського життя. Для цього із 18 вересня по 3 листопада 2023 р. відповідно до Плану заходів роботи соціально-психологічної служби університету було проведено цикл зустрічей зі здобувачами вищої освіти першого курсу «Соціально-психологічна адаптація в умовах сьогодення» та анкетування щодо визначення Соціально-психологічної адаптації здобувачів вищої освіти К-ПНУ.
Вибірка склала 197 здобувачів вищої освіти першого курсу.
За результатами анкетування було з’ясовано:
Високі показники за шкалою адаптованості до навчальної групи, а саме 86%, свідчать про те, що студент відчуває себе в групі комфортно, легко знаходить спільну мову з однокурсниками, дотримується норм і правил. У разі потреби може звернутися до одногрупників по допомогу, здатний проявити активність і взяти ініціативу на себе. Однокурсники також підтримують його погляди та інтереси.
Низькі показники за шкалою адаптованості до навчальної групи (14%) свідчать про наявність у досліджуваного труднощів у спілкуванні з однокурсниками. Студент тримається осторонь, проявляє стриманість у відносинах. Йому важко знайти спільну мову, він не поділяє прийняті в групі норми і правила, не відчуває розуміння і прийняття своїх поглядів з боку однокурсників, не може звернутися до них по допомогу.
Високі показники за шкалою адаптованості до навчальної діяльності (76%) свідчать про те, що студент легко засвоює навчальні предмети, успішно і вчасно виконує навчальні завдання; якщо буде потреба може звернутися по допомогу до викладача, вільно висловлює свої думки, може проявити індивідуальність і здібності на заняттях.
Низькі показники за шкалою адаптованості до навчальної діяльності (24%) говорять про те, що студент із труднощами засвоює навчальні предмети і виконує завдання; йому важко відповідати на заняттях, висловлювати думки. Якщо буде потреба він не може поставити питання викладачеві. Потребує додаткових консультацій із предметів, які вивчає, не може проявити індивідуальність і здібності на заняттях.
Психологічна служба наголошує, що студентство – це новий, яскравий та незабутній етап життя, що приносить нові можливості для професійного та особистісного зростання, відкриває горизонти здобуття досвіду та спілкування з новими друзями. Тому, якщо ви маєте певні труднощі адаптації, відчуваєте прояв дискомфорту або тривожності, невідповідність ваших сподівань та очікувань реальним умовам навчання, ви можете звернутися до працівників соціально-психологічної служби, які уважно поставляться до ваших проблем і охоче допоможуть знайти вихід зі складних ситуацій.
Психологічна служба бажає всім першокурсникам успіхів у навчанні, вдалого оволодіння професією, яскравого студентського життя і незабутніх днів у К-ПНУ!!!
Соціально-психологічна служба К-ПНУ