У будь-якій важливій справі психологічне налаштування відіграє велику роль. Саме тому так важливо налаштуватися на успішне складання іспитів і вступ до омріяного закладу вищої освіти.
Вирішіть для себе, які переваги може дати вам навчання в університеті. Але зробіть це не тільки раціонально (розумом), а й у своїй уяві, відтворюючи картинки свого майбутнього студентського життя. Позитивні емоції, які будуть під час цього виникати, додадуть вам великий заряд енергії і створять високий рівень мотивації для інтенсивного навчання.
По-друге, у вас напевно є успішний досвід усних відповідей, написання письмових робіт, складання іспитів і тестів в усній та письмовій формі. Опирайтеся на цей досвід, згадуйте не недоліки, а переваги! Так ви налаштуєте себе на успіх, і це допоможе вам знову пережити успіх під час вступу.
По-третє, афірмації ще ніколи нікому не шкодили. Афірмації – це формули самонавіювання, які допомагають людині налаштувати свою свідомість на позитивну хвилю. З їх допомогою можна прискорити процес виконання бажань. Напишіть наступну фразу: «Я легко запам’ятовую великі обсяги інформації і легко відтворюю будь-яку потрібну мені інформацію в потрібний час в потрібному місці» (маємо на увазі на іспиті, тесті). Роздрукуйте цю фразу і розмістить її вдома в різних місцях, щоб вона весь час потрапляла вам на очі. Під час підготовки до іспитів, тестів повторюйте цю фразу перед початком і в кінці занять та уявляйте, що вивчений вами матеріал відкладається в голові.
Під час повторення матеріалу уявляйте, що ви відповідаєте на іспиті, тесті, це буде хорошим тренуванням. Найчастіше, перешкодою можуть стати ваші страхи і тривога, які можуть перешкодити вам продемонструвати свої знання. Зазвичай, згадуючи спокійну, доброзичливу обстановку, абітурієнти заспокоюються, і починається звичайний робочий процес. Але якщо страх все-таки «наздогнав», зупиніть свою діяльність і почніть розмірено і глибоко дихати. При цьому повторюйте фразу «Я заспокоююся і входжу в робочий стан».
Дуже важливо, щоб під час підготовки ви спали не менше 7,5 годин на добу вночі (порушення структури сну різко знижує продуктивність і працездатність). Неодноразово доведено, що напередодні іспиту, тесту набагато важливіше виспатися, ніж намагатися всю ніч щось вчити.
Робіть перерви під час підготовки (доведено, що після 2-х годин безперервної роботи втрачається до 80% прочитаної інформації). Класичний варіант – 10-15-хвилинна перерва після години роботи. Кращий спосіб відновити працездатність нервової системи – переключення на інший вид діяльності (фізичне навантаження, наприклад, годинна прогулянки, поливання квітів, вигуляти собаку, випити чашку чаю і ін.).
Продукти, які допомагають нервовій системі, добре відомі: горіхи і шоколад в помірних кількостях, на ніч – молоко з медом або какао. (Усе це разом зі звичайним харчуванням, а не замість нього).
Правила самоорганізації уваги:
- Заздалегідь плануйте свій час так, щоб вас нічого не відволікало (візити друзів, телефонні дзвінки, звукові оповіщення соціальних мереж).
- Приступаючи до роботи, попередньо організуйте своє робоче місце так, щоб вас нічого не відволікало від робочого процесу.
- Приступаючи до занять, максимально мобілізуйте свою волю, намагайтесь перестати думати про те, що не стосується підготовки. Кращий спосіб – попередній перегляд матеріалу завдання, складання плану майбутньої роботи.
- Стійкість уваги багато в чому залежить від того, наскільки добре ви розумієте вивчений матеріал. Тому, приступаючи до вивчення нової теми, попередньо перегляньте попередній розділ. Якщо ж цей матеріал з будь-якої причини ви не вивчили, починайте з ліквідації чинних прогалин.
- Якщо зосередити увагу на матеріалі заважають хвилювання, тривога, то читайте матеріал вголос. Після того, як вам вдасться зосередити увагу, читайте матеріал про себе.
- Намагайтеся чергувати читання з обмірковуванням і переказуванням, вигадуванням власних прикладів, так як це попереджає виникнення психічного стану монотонності, під час якого стійкість уваги знижується.
- Контролюйте мимовільні переключення уваги. Якщо в процесі читання ви несподівано усвідомили, що на певний час «переключилися», поверніться до того місця, де відбулося переключення. Визначити це досить легко: весь попередній текст при повторному читанні буде сприйматися як незнайомий.
Рекомендації щодо оптимального повторення матеріалу для запам’ятовування на кілька днів
Для кращого запам’ятовування матеріалу слід повторити 4 рази:
– відразу,
– через 30 хвилин,
– через 8 годин після другого повторення,
– через добу після третього повторення.
Повторювати варто прочитаний текст своїми словами і дивитися в книгу тільки, якщо не вдається згадати матеріал протягом 2-3 хвилин. Визначена «крива забування», яка показує, що протягом перших 10 годин після запам’ятовування обсяг засвоєної інформації падає зі 100% до 35%, а потім падіння різко сповільнюється. На підставі «кривої забування» пропонують рекомендації по повторення засвоєного матеріалу. Після запам’ятовування матеріалу протягом 30 хвилин не варто нічим займатися. У цьому випадку Ви запам’ятаєте в два рази більше матеріалу.
Інформація запам’ятовується краще, якщо їй надати емоційного забарвлення (для цього можна вимовляти текст із виразом різних емоцій: здивування, радості, гніву, захоплення). Чим більше інтересу ви виявите до інформації, що запам’ятовується, тим краще вона запам’ятається. Відомо, що якість запам’ятовування в 7 разів вища ніж при байдужому ставленні. Знайте, що краще наша пам’ять працює з 8 до 12 години дня і протягом години перед засинанням.
Успіхів у підготовці до вступних випробувань!
Соціально-психологічна служба К-ПНУ