Психологічне налаштування абітурієнтів під час вступної кампанії

Психологічне налаштування абітурієнтів під час вступної кампанії

У будь-якій важливій справі психологічне налаштування відіграє велику роль. Саме тому так важливо налаштуватися на успішне складання іспитів і вступ до омріяного закладу вищої освіти.

Вирішіть для себе, які переваги може дати вам навчання в університеті. Але зробіть це не тільки раціонально (розумом), а й у своїй уяві, відтворюючи картинки свого майбутнього студентського життя. Позитивні емоції, які будуть під час цього виникати, додадуть вам великий заряд енергії і створять високий рівень мотивації для інтенсивного навчання.

По-друге, у вас напевно є успішний досвід усних відповідей, написання письмових робіт, складання іспитів і тестів в усній та письмовій формі. Опирайтеся на цей досвід, згадуйте не недоліки, а переваги! Так ви налаштуєте себе на успіх, і це допоможе вам знову пережити успіх під час вступу.

По-третє, афірмації ще ніколи нікому не шкодили. Афірмації – це формули самонавіювання, які допомагають людині налаштувати свою свідомість на позитивну хвилю. З їх допомогою можна прискорити процес виконання бажань. Напишіть наступну фразу: «Я легко запам’ятовую великі обсяги інформації і легко відтворюю будь-яку потрібну мені інформацію в потрібний час в потрібному місці» (маємо на увазі на іспиті, тесті). Роздрукуйте цю фразу і розмістить її вдома в різних місцях, щоб вона весь час потрапляла вам на очі. Під час підготовки до іспитів, тестів повторюйте цю фразу перед початком і в кінці занять та уявляйте, що вивчений вами матеріал відкладається в голові.

Під час повторення матеріалу уявляйте, що ви відповідаєте на іспиті, тесті, це буде хорошим тренуванням. Найчастіше, перешкодою можуть стати ваші страхи і тривога, які можуть перешкодити вам продемонструвати свої знання. Зазвичай, згадуючи спокійну, доброзичливу обстановку, абітурієнти заспокоюються, і починається звичайний робочий процес. Але якщо страх все-таки «наздогнав», зупиніть свою діяльність і почніть розмірено і глибоко дихати. При цьому повторюйте фразу «Я заспокоююся і входжу в робочий стан».

Дуже важливо, щоб під час підготовки ви спали не менше 7,5 годин на добу вночі (порушення структури сну різко знижує продуктивність і працездатність). Неодноразово доведено, що напередодні іспиту, тесту набагато важливіше виспатися, ніж намагатися всю ніч щось вчити.

Робіть перерви під час підготовки (доведено, що після 2-х годин безперервної роботи втрачається до 80% прочитаної інформації). Класичний варіант – 10-15-хвилинна перерва після години роботи. Кращий спосіб відновити працездатність нервової системи – переключення на інший вид діяльності (фізичне навантаження, наприклад, годинна прогулянки, поливання квітів, вигуляти собаку, випити чашку чаю і ін.).

Продукти, які допомагають нервовій системі, добре відомі: горіхи і шоколад в помірних кількостях, на ніч – молоко з медом або какао. (Усе це разом зі звичайним харчуванням, а не замість нього).

Правила самоорганізації уваги:

  1. Заздалегідь плануйте свій час так, щоб вас нічого не відволікало (візити друзів, телефонні дзвінки, звукові оповіщення соціальних мереж).
  2. Приступаючи до роботи, попередньо організуйте своє робоче місце так, щоб вас нічого не відволікало від робочого процесу.
  3. Приступаючи до занять, максимально мобілізуйте свою волю, намагайтесь перестати думати про те, що не стосується підготовки. Кращий спосіб – попередній перегляд матеріалу завдання, складання плану майбутньої роботи.
  4. Стійкість уваги багато в чому залежить від того, наскільки добре ви розумієте вивчений матеріал. Тому, приступаючи до вивчення нової теми, попередньо перегляньте попередній розділ. Якщо ж цей матеріал з будь-якої причини ви не вивчили, починайте з ліквідації чинних прогалин.
  5. Якщо зосередити увагу на матеріалі заважають хвилювання, тривога, то читайте матеріал вголос. Після того, як вам вдасться зосередити увагу, читайте матеріал про себе.
  6. Намагайтеся чергувати читання з обмірковуванням і переказуванням, вигадуванням власних прикладів, так як це попереджає виникнення психічного стану монотонності, під час якого стійкість уваги знижується.
  7. Контролюйте мимовільні переключення уваги. Якщо в процесі читання ви несподівано усвідомили, що на певний час «переключилися», поверніться до того місця, де відбулося переключення. Визначити це досить легко: весь попередній текст при повторному читанні буде сприйматися як незнайомий.

Рекомендації щодо оптимального повторення матеріалу для запам’ятовування на кілька днів

Для кращого запам’ятовування матеріалу слід повторити 4 рази:

– відразу,

– через 30 хвилин,

– через 8 годин після другого повторення,

– через добу після третього повторення.

Повторювати варто прочитаний текст своїми словами і дивитися в книгу тільки, якщо не вдається згадати матеріал протягом 2-3 хвилин. Визначена «крива забування», яка показує, що протягом перших 10 годин після запам’ятовування обсяг засвоєної інформації падає зі 100% до 35%, а потім падіння різко сповільнюється. На підставі «кривої забування» пропонують рекомендації по повторення засвоєного матеріалу. Після запам’ятовування матеріалу протягом 30 хвилин не варто нічим займатися. У цьому випадку Ви запам’ятаєте в два рази більше матеріалу.

Інформація запам’ятовується краще, якщо їй надати емоційного забарвлення (для цього можна вимовляти текст із виразом різних емоцій: здивування, радості, гніву, захоплення). Чим більше інтересу ви виявите до інформації, що запам’ятовується, тим краще вона запам’ятається. Відомо, що якість запам’ятовування в 7 разів вища ніж при байдужому ставленні. Знайте, що краще наша пам’ять працює з 8 до 12 години дня і протягом години перед засинанням.

Успіхів у підготовці до вступних випробувань!

Соціально-психологічна служба К-ПНУ