Перша психологічна допомога. Алгоритм дій

Перша психологічна допомога. Алгоритм дій

Війна в Україні стала стресом для усіх учасників освітнього процесу. Проте система освіти має значні можливості для допомоги студентам, викладачам і працівникам університету.

Перша психологічна допомога – це сукупність заходів загальнолюдської підтримки та практичної психологічної допомоги людям, які зазнали впливу значних стресорів. Її надання не передбачає значної професійної підготовки, достатньо педагогічних знань, отриманих в межах загальноосвітнього психологічного інформування, і природної здатності проявляти співчуття, людяність. Потреба у першій психологічній допомозі залежить від глибини впливу події на людину. Ступінь впливу зазвичай визначається як незначний, помірний, тяжкий. Здебільшого першу психологічну допомогу надають під час важкого впливу психотравмувальної події на особу. Саме оцінка поведінки постраждалого є вирішальною для прийняття рішення про надання першої психологічної допомоги. З цієї точки зору важливим є оцінка станів.

Перша психологічна допомога (далі – ППД) визначає гуманні, підтримувальні заходи реагування на страждання особи, яка може потребувати підтримки.

У процесі надання ППД враховують такі елементи:

  • ненав’язливе надання практичної допомоги та підтримки;
  • оцінювання потреб і проблем;
  • надання допомоги в задоволенні базових потреб (наприклад: їжа, вода, інформація);
  • слухання людей, не примушуючи їх говорити;
  • розрада та заспокоєння людей;
  • надання допомоги в отриманні інформації, встановленні зв’язку із службами та структурами соціальної підтримки;
  • захист людини від подальшої шкоди.

Завдання ППД:

  • формувати відчуття безпеки, зв’язку з іншими людьми, спокою і надії;
  • сприяти доступу до соціальної, фізичної та емоційної підтримки;
  • зміцнювати віру в можливість допомогти собі та оточуючим.

Під час надання ППД необхідно:

  • знайти для розмови тихе місце, де ніщо не відволікатиме;
  • поважати конфіденційність і не розголошувати повідомлені особисті відомості;
  • бути поруч із людиною, але дотримуватися необхідної дистанції з урахуванням її віку, статі та культури (якщо потрібно обняти, то обов’язково спитати дозволу);
  • демонструвати зацікавленість, наприклад, киваючи головою чи вимовляючи короткі підтверджувальні репліки;
  • бути терплячим і спокійним;
  • надавати фактичну інформацію, чесно говорити про свої знання: «Я не знаю, але спробую для вас дізнатися»;
  • надавати інформацію зрозумілою мовою, простими словами;
  • висловлювати співпереживання людям, які говорять вам про свої почуття, перенесену втрату чи важливі події (втрата будинку, смерть близької людини тощо);
  • надати людині можливість помовчати.

Під час надання ППД заборонено:

  • змушувати людину розповідати про те, що з нею відбулося;
  • перебивати і квапити співрозмовника (наприклад, дивитися на годинник, говорити занадто швидко);
  • торкатися до людини, якщо немає впевненості про те, чи прийнято це в її культурному середовищі;
  • давати оцінку тому, що людина зробила чи не зробила, або її емоціям;
  • вигадувати того, чого не знаєте;
  • використовувати специфічні терміни;
  • давати обіцянки;
  • переказувати співрозмовнику оповідання, почуті від інших;
  • розповідати про свої власні труднощі;
  • думати і діяти так, немов зобов’язані вирішити за іншого всі його проблеми;
  • позбавляти людину віри у власні сили і здатність самій подбати про себе;
  • описувати людей, використовуючи негативні епітети (наприклад, називати їх «божевільними»).

 Допомога людям із хронічними захворюваннями чи інвалідністю:

  • допоможіть дістатися безпечного місця;
  • допоможіть задовольнити базові потреби (наприклад: можливість поїсти, попити, отримати чисту воду, доглядати за собою, побудувати тимчасове житло із матеріалів, що надають гуманітарні організації);
  • розпитайте людину про її захворювання, чи приймає вона постійно якісь ліки. Спробуйте допомогти їй дістати ці ліки або отримати доступ до закладів охорони здоров’я, якщо вони є;
  • залишайтеся поруч з людиною, а якщо вам треба піти, переконайтеся, що поруч є хтось, хто їй допоможе. Подумайте про можливість направити цю людину до організації з питань захисту або іншої служби підтримки, яка зможе надавати їй необхідну допомогу довгостроково. Проінформуйте їх, як вони можуть отримати доступ до наявних послуг.

Під час надання ППД варто неухильно дотримуватися принципу «Не нашкодь».

КОРИСНІ МАТЕРІАЛИ ЩОДО НАДАННЯ ПЕРШОЇ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ДОПОМОГИ

Гарячі лінії:

Цілодобова лінія психологічної підтримки «Між нами» Львівський міський центр соціальних служб – 0800307305. Дзвінки з будь-яких операторів – безкоштовні.

Цілодобова безоплатна правова допомога /FreeLegalAid. – 0 800 213 103.

Консультування з правових питань:

Гаряча лінія НУО «Людина в біді» Безкоштовні психологічні консультації (24/7) 0 800 210 160.

Центр-Ресурс Професіонал. Системний сімейний психотерапевт: 09.00- 20.00 тел. у Польщі +4873 311 52 96. Вайбер, телеграм: (067)-718-99-66; (063)-721-04-63; (066)-219-09-73.

Національна гаряча лінія з попередження домашнього насильства, торгівлі людьми та гендерної дискримінації ГО «Ла Страда-Україна» працює цілодобово, за номерами 0 800 500 335 (зі стаціонарних) або 116 123 (з мобільних). Дзвінки безкоштовні, анонімні, конфіденційні.

Електронні канали консультування:

Електронна пошта – hotline@la-strada.org.ua

Telegram – NHL116123

Messenger – lastradaukraine

Skype – lastrada-ukraine

 

Методичні матеріали

  1. Перша психологічна допомога: посібник для працівників на місцях. Київ, 2017. 64 с. URL:http://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/44615/9786176150787-ukr.pdf?sequence=72
  2. Навчально-методичний посібник «Розбудова миру. Профілактика і вирішення конфлікту з використанням медіації: соціально-педагогічний аспект». [Навч.- метод. посібник]. Київ, 2016.

URL:  http://www.la-strada.org.ua/ucp_mod_library_showcategory_65.html

  1. Соціально-педагогічна та психологічна допомога сім’ям з дітьми в період військового конфлікту : навчально-методичний посібник. Київ, 2015. 96 с. URL: https://la-strada.org.ua/download/sotsialno-pedagogichna-ta-psyhologichna-dopomoga-simm-z-ditmy-v-period-vijskovogo-konfliktu-v-ukrayini
  2. Всесвітня організація охорони здоров’я (2021). Важливі навички в періоди стресу: iлюстроване керівництво. Європейський регіональний офіс Всесвітньої організації охорони здоров’я. 126 с. URL: file:///C:/Users/Administrator/Downloads/WHO-EURO-2021-361-40096-56774-ukr.pdf

Вебінар:

«Перша психологічна допомога. Алгоритм дій»

Матеріали вебінару можна переглянути за покликанням: https://youtu.be/mj0iRXkjGR8

Телефони безкоштовної фахової психологічної допомоги соціально-психологічної служби К-ПНУ:

– Оксана – 0964273556;

– Юлія – 0676026858;

– Наталія – 0983833618;

– Оксана – 0969402583;

– Наталія – 0969288176;

– Наталія – 0976657560.

Соціально-психологічна служба К-ПНУ