На шпальтах університетської газети в квітні 2020 р. було започатковано рубрику «#НАВЧАЄМО ТА НАВЧАЄМОСЯ ДИСТАНЦІЙНО», у якій представлено відомості про особливості організації освітнього процесу в Кам’янець-Подільському національному університеті імені Івана Огієнка в умовах карантину за допомогою технологій дистанційного навчання.
Упродовж листопада-грудня 2020 р. відповідно до Плану заходів з оцінювання якості освітньої діяльності та якості вищої на І семестр 2020-2021 н. р. в університеті ректорат провів опитування ефективності використання технологій дистанційного навчання шляхом анкетування здобувачів вищої освіти через анкету «Дистанційні технології навчання в освітньому процесі здобувачів вищої освіти університету в період карантину», у якому взяв участь 941 здобувач вищої освіти (квітень 2020 р. – 257) денної та заочної форм навчання I-IV курсів освітнього ступеня «бакалавр» та І-ІІ курсів освітнього ступеня «магістр».
Зважаючи на те, що 12 грудня 2020 р. набрала чинності Постанова Кабінету Міністрів України № 1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-vstanovlennya-karantinu-ta-zaprovadzhennya-obmezhuvalnih-protiepidemichnih-zahodiv-1236-091220), продовжено карантин до 28 лютого 2021 р. та запроваджено локдаун з 08 по 24 січня 2021 р.. Таким чином Уряд затвердив новий порядок карантинних обмежень, що для нашої університетської спільноти залишає вкрай актуальною виробничу необхідність використання в освітньому процесі сучасних технологій дистанційного навчання.
Найбільше відповідей надійшло від здобувачів вищої освіти педагогічного факультету (22%), факультету корекційної та соціальної педагогіки і психології (22%) та природничого факультету (21%).Як і під час попереднього опитування, респондентам було запропоновано дати відповідь на запитання щодо кількості навчальних дисциплін у період карантину, які вони вивчають в університеті за допомогою системи MOODLE та інших дистанційних технологій навчання. У 89% відповідей респонденти зазначили, що це дисципліни, які вивчаються в цьому семестрі. У порівнянні з попереднім опитуванням показник зріс на 8,1%.Серед популярних і найбільш затребуваних на сьогодні технологій дистанційного навчання найбільшу прихильність здобувачі вищої освіти (32%) виявили до платформи MOODLE, і це є великим професійним досягненням усіх учасників освітнього процесу, адже навички використання інформаційних і комунікаційних технологій значно покращилися. Наступними за популярністю є такі форми дистанційного навчання, як: Viber, електронна пошта, Skype та ін.На підтвердження отриманого вище результату респонденти у своїх відповідях на запитання «Скільки часу на день у Вас займає навчання в період карантину за допомогою системи MOODLE?» дали понад 78% позитивних відповідей, обравши варіант «більше 60 хв», та 13%, обравши варіант «до 60 хв», що засвідчує ефективність використання в освітньому процесі системи MOODLE та інших дистанційних технологій навчання, відкриває нові освітні можливості, позитивно сприймається здобувачами вищої освіти й забезпечує вдосконалення професійної підготовки науково-педагогічних працівників під час використання дистанційних технологій навчання. Здобувачі вищої освіти також вказали й на проблеми, що виникали під час використання дистанційних технологій навчання та потребують термінового вирішення, як-от: відсутність постійного доступу до інтернету відсутність чітких вимог під час виконання завдань, неритмічність комунікації з науково-педагогічним працівником; відсутність допоміжних матеріалів для виконання завдань (підручник, посібник, конспект лекцій) та ін., але важливо й те, що в більшості здобувачів вищої освіти не виникало жодних труднощів. Це означає, що в університеті постійно вдосконалюється освітній процес із використанням дистанційних технологій. Сподіватимемось на те, що вирішенню означених проблем посприяє затверджене вченою радою університету 28 серпня 2020 р. (протокол № 8) Положення про дистанційне навчання в Кам’янець-Подільському національному університеті імені Івана Огієнка (URL: https://drive.google.com/file/d/1c–sYRfDI_iAT7L766LprKB-x9GGKaEy/view) за активної співпраці всіх учасників освітнього процесу.
Повноцінним складником освітнього процесу є самостійна робота здобувача вищої освіти, який опановує навчальну дисципліну в зручний для себе час. 77% респондентів у своїх відповідях зазначили, що під час карантину найчастіше виконують завдання самостійної роботи в системі MOODLE та 17% зауважили, що виконані завдання (сканкопії, фото, відео та ін.) надсилають науково-педагогічному працівникові у Viber, Skype, на електронну пошту тощо.
Позитивним серед результатів опитування є те, що 69% здобувачів вищої освіти наголосили на ефективності навчання в період карантину за допомогою системи MOODLE та інших дистанційних технологій навчання; 19% респондентів вважають, що ця система є неефективною.
Під час опитування здобувачі вищої освіти подали свої пропозиції щодо підвищення ефективності використання технологій дистанційного навчання в освітньому процесі, з-поміж яких: завчасно повідомляти студентів про платформу, де буде відбуватись заняття, а також терміни виконання завдань; надавати допоміжні матеріали для виконання завдань (підручник, посібник, конспект лекцій); із розумінням ставитися до студентів, у яких поганий зв’язок тощо.
Продовжуємо працювати над удосконаленням електронного освітнього середовища університету, що підвищить якість освітнього процесу та взаємодію суб’єктів дистанційного навчання.
Навчально-методичний центр забезпечення якості освіти