На шпальтах університетської газети започатковано рубрику «# Навчаємо та навчаємося дистанційно», у якій представлено відомості про особливості організації освітнього процесу в Кам’янець-Подільському національному університеті імені Івана Огієнка в умовах карантину за допомогою технологій дистанційного навчання.
Впродовж квітня 2020 року ректорат ініціював проведення в університеті моніторингу ефективності використання технологій дистанційного навчання шляхом опитування здобувачів вищої освіти за допомогою анкети «Дистанційні технології навчання в освітньому процесі здобувачів вищої освіти університету в період карантину» (URL : https://meridian.kpnu.edu.ua/?p=30247), в якому взяли участь 257 осіб.
Зважаючи на актуальну виробничу необхідність використання в освітньому процесі університету технологій дистанційного навчання, респондентам було запропоновано дати відповідь на питання щодо кількості навчальних дисциплін у період карантину, які вони вивчають в університеті за допомогою системи MOODLE та інших дистанційних технологій навчання. У 80,9% відповідей респонденти зазначили, що це дисципліни, які вивчаються в цього семестру. Загалом отримані показники засвідчили позитивний результат, що вказує на необхідність продовження роботи науково-педагогічних працівників кафедр університету щодо використання технологій дистанційного навчання в освітньому процесі та досягнення показника до 100%.Серед популярних і найбільш затребуваних на сьогодні технологій дистанційного навчання найбільшу прихильність здобувачі вищої освіти (97,3%) виявили до модульного об’єктно-орієнтованого динамічного навчального середовища (MOODLE), яке в університеті активно використовують упродовж останніх років. Наступними за популярністю є такі форми дистанційного навчання, як: Viber, електронна пошта, Skype, Zoom та ін.
На підтвердження отриманого вище результату респонденти у своїх відповідях на питання «Скільки часу на день у Вас займає навчання в період карантину за допомогою системи MOODLE?» дали понад 61% позитивних відповідей, обравши варіант «більше 60 хв.», та 7%, обравши варіант «до 60 хв.», що засвідчує ефективність використання в освітньому процесі системи MOODLE, відкриває нові освітні можливості, позитивно сприймається здобувачами вищої освіти й забезпечує вдосконалення професійної підготовки науково-педагогічних працівників під час використання дистанційних технологій навчання.Здобувачі вищої освіти у своїх відповідях вказали й на проблеми, що виникали під час використання дистанційних технологій навчання і які терміново треба вирішити, як-от: відсутність комплексу навчально-методичного забезпечення дисципліни в системі MOODLE; брак чітких вимог під час виконання завдань, неритмічність комунікації з науково-педагогічним працівником; відсутність допоміжних матеріалів для виконання завдань (підручник, посібник, конспект лекцій) та ін.Повноцінним складником освітнього процесу є самостійна робота здобувача вищої освіти, який опановує навчальну дисципліну в зручний для себе час. Під час опитування 59,5% респондентів у своїх відповідях зазначили, що під час карантину найчастіше виконують завдання самостійної роботи в системі MOODLE та 24,9% зауважили, що виконані завдання (сканкопії, фото, відео та ін.) надсилають науково-педагогічному працівникові у Viber, Skype, на електрону пошту тощо.Позитивним серед результатів опитування є те, що 74,7% здобувачів вищої освіти наголосили на ефективності навчання в період карантину за допомогою системи MOODLE та інших дистанційних технологій навчання. Але й насторожує той факт, що майже 19% респондентів вважають, що ця система є не ефективною.Під час опитування здобувачі вищої освіти подали свої пропозиції щодо підвищення ефективності використання технологій дистанційного навчання в освітньому процесі, з-поміж яких: можливість зарахування викладачами отриманих сертифікатів про опанування курсів різних освітніх онлайн-платформ; прозорість системи оцінювання, що дає змогу відстежувати успішність через використання електронного журналу в системі MOODLE; унормування викладачами кількості завдань із навчального предмета та часу на їх виконання; збільшення кількості доступних електронних ресурсів із навчальної дисципліни, електронних підручників, навчальних посібників; удосконалення практики використання викладачами мобільних додатків Viber, Telegram, Zoom та ін.
Проведене опитування дає змогу проаналізувати систему інтерактивних технологій у межах реалізації освітнього процесу в закладі вищої освіти, вдосконалити процес дистанційного навчання в університеті.
Навчально-методичний центр забезпечення якості освіти