Міністерство освіти і науки України спільно з ДНУ «Інститут освітньої аналітики», Освітнім кластером, у партнерстві з Дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ), Міжнародною неурядовою організацією (МНДО) «Save the Children» та Світовим банком провели опитування закладів фахової передвищої та вищої освіти щодо виявлення їхнього актуального стану, визначення поточних втрат і збитків, а також нагальних потреб здобувачів освіти та науково-педагогічних працівників, Результати опитування було оприлюднено 10 серпня 2022 р. на вебсайті.
Університет Огієнка взяв участь в опитуванні, що проводилось з 25 червня по 04 серпня 2022 р., та увійшов до 749 закладів освіти з усіх регіонів України, за винятком АР Крим, зокрема 252 заклади вищої освіти та 497 закладів фахової передвищої освіти. Онлайн-опитування було створено засобами KOBO Toolbox та надіслано МОН України безпосередньо до закладів освіти. Анкета розроблялась спільно Освітнім кластером України та МОН. Опитування також включало спеціалізований розділ від Світового банку, що є частиною їх швидкого оцінювання втрат і потреб (RDNA) в Україні.
Оцінка потреб охоплювала такі теми:
1) Освітній процес
2) Освітня інфраструктура
3) Потреби здобувачів освіти, викладачів і дослідників з числа внутрішньо-переміщених осіб
4) Професійні потреби викладачів
5) Потреби в підтримці ментального здоров’я та психосоціальній допомозі (МЗПП)
6) Фінансовий менеджмент.
Усі 749 закладів освіти, які взяли участь в опитуванні, продовжили роботу після 24 лютого 2022 р., з них – 72 заклади вже в статусі переміщених, з нових локацій, і ще 4 – перебувають у процесі переміщення. Загалом, 158 (21%) опитаних закладів освіти повідомили про пошкодження інфраструктури внаслідок війни, з них – 41 у Харківській області, 21 у Києві та Київській області, 12 у Дніпропетровській, 11 у Миколаївській та Сумській областях відповідно та 10 у Запорізькій області.
До 30 закладів освіти повідомили про значні втрати лабораторного обладнання, бібліотечних фондів, навчальних матеріалів, меблів та офісного майна. Ще 83 заклади освіти зазнають додаткових збитків через використання їх приміщень як тимчасових притулків для внутрішньо-переміщених осіб (далі – ВПО), а 51 заклад освіти має значні або часткові збитки через необхідність будівництва функціональних бомбосховищ.
Зокрема, понад 70% закладів освіти повідомили, що невелика кількість (1-30%) їхніх студентів стали внутрішньо переміщеними особами або евакуйовані за кордон та більше половини всіх закладів освіти вказали, що від 1 до 30% їх викладачів стали внутрішньо переміщеними особами або виїхали за кордон. Повідомляється, що більшість науково-педагогічних працівників повернуться до викладацьких і дослідницьких обов’язків у своїх закладах освіти у наступному навчальному році.
Більше половини (57%) закладів фахової передвищої та вищої освіти продовжують надавати свої послуги виключно онлайн, а 41% обирають мішаний формат (очний та онлайн). У більшості закладів освіти майже всі (81-100%) або більше половини (51-80%) здобувачів освіти відновили навчання після 24 лютого 2022 р. Загалом у 35 закладах освіти до навчання повернулося до 30% здобувачів освіти.
Більшість закладів освіти визначили актуальною потребу в додатковій підтримці ментального здоров’я та психосоціальній допомозі для своїх студентів і викладачів через війну та переміщення, пов’язане з війною. В Університеті Огієнка ефективно працює його соціально-психологічна служба, яка надає кваліфіковану допомогу університетській спільноті та всім охочим.
Більшість закладів освіти повідомили, що вони мають необхідні технічні можливості для ведення фінансових операцій, виплати заробітної плати та стипендій. Водночас близько 20% (144) закладів освіти повідомили, що мали перебої у виплаті заробітної плати своїм працівникам, а 23% (174) мали перерви у перерахуванні стипендій студентам. Орім того, 30% (232) закладів освіти виявили значні або часткові втрати доходів від оплати навчання студентами контрактної форми. Ще 20% (148) закладів освіти повідомили про збитки по виплаті заробітної плати викладачам тощо.
Матеріали підготовлено з використанням ресурсів вебсайту МОН України.
Навчально-методичний центр
забезпечення якості освіти